El projecte Foodwaste for Foodpack culmina amb èxit per promoure l’economia circular i reduir l’impacte ambiental

Juliol 2024

Aquest projecte pilot i innovador per part dels Grups Operatius de l'Associació Europea per a la Innovació té l'objectiu de valoritzar materialment els residus provinents de la indústria transformadora de fruites i hortalisses com a recurs per a obtenir un material d'envasament per a la indústria agroalimentària a base de fibres. La iniciativa va proposar l'exercici de simbiosi industrial entre empreses del sector agroalimentari Ametller Origen, Delafruit i Cobeveragelab, del sector del packaging Samtack i Gràfiques Salaet, amb el suport de nexes empresarials com el Consorci de la Zona Franca de Barcelona i Mercabarna, i l'acompanyament per part d'agents del sistema d'R+D+i de Catalunya com el centre de recerca IRTA i els grups de recerca BIMATEC i LEPAMAP de la Universitat de Girona. El Packaging Cluster actua com a impulsor i coordinador del projecte.

El consorci d'empreses i entitats ha desenvolupat les diferents fases del projecte, començant per una selecció dels residus provinents de fruites i hortalisses  generats per Ametller Origen, Delafruit i Cobeveragelab i d'altra banda, l'IRTA ha recopilat la informació necessària per a conèixer el procés productiu. Posteriorment, s'ha realitzat un pre-tractament dels residus provinents de fruites i hortalisses per a l'obtenció de materials a base de fibra per definir les condicions de processament del residu vegetal òptimes que permetin trobar un equilibri que asseguri l'estabilitat del residu i maximitzi l'eficiència global.

Per la part dels grups de recerca BIMATEC i LEPAMAP de la Universitat de Girona s'ha pogut obtenir el material a base de fibra d'un 75% provinent de residus de sucs de fruita i hortalisses, amb la col·laboració de Samtack per proporcionar el material orgànic per unir aquestes fibres.

La següent fase de la iniciativa va ser l'exploració de les aplicacions dels materials a base de fibra provinent de residus com a envasos pel sector agroalimentari per identificar els usos i els usuaris potencials. Finalment, es van dur a terme diferents propostes de disseny d'envasos primaris i secundaris tenint en compte les propietats dels materials desenvolupats. La iniciativa proposa un prototip d'envàs agroalimentari obtingut a nivell pilot a partir del material fibrós provinent de residus, realitzat a les instal·lacions de Gràfiques Salaet.

Finalment, s'han pogut desenvolupar i incorporar funcionalitats addicionals en el prototip, com un revestiment apte per al contacte alimentari, la funció d'envàs actiu antifúngic i una investigació sensorial.

Aquest projecte també ha comptat amb la participació de nexes empresarials com el Consorci de la Zona Franca de Barcelona i Mercabarna, com a membres de suport a la comunicació i difusió de resultats.

El projecte ha permès traccionar la indústria agroalimentària cap a models d'economia circular, donant sortida als residus generats convertint-los en matèria prima d'alt valor afegit que esdevé una alternativa sostenible a l'ús de primeres matèries verges, reduint així l'impacte ambiental de tota la cadena de valor i podent aprofitar el residu en nou envàs pels productes de les mateixes empreses agroalimentàries.

Foodwaste for foodpack és un projecte pilot innovador finançat pel Programa Grups Operatius de l'Associació Europea per a la Innovació (AEI) en matèria de productivitat i sostenibilitat agrícoles (operació 16.01.01 del Programa de Desenvolupament Rural de Catalunya (PDR) 2014-2020).

Foodwaste for foodpack