Ametller Origen i els veïns del barri de Sant Antoni, guardonats pels seus projectes contra el malbaratament

Octubre 2023

Avui, a Mercabarna s'han lliurat els 'III Premis Mercabarna Paco Muñoz', creats per Mercabarna per promoure i reconèixer iniciatives que es duen a terme contra el malbaratament alimentari.

Enguany s'han presentat als guardons 7 entitats i empreses. La dotació és de 5.000€ per als guanyadors de cadascuna de les categories següents: Prevenció del Malbaratament Alimentari i Innovació Social. La categoria d'Innovació Tecnològica contra el Malbaratament ha quedat deserta.

Per a la selecció dels projectes premiats s'ha valorat: l'impacte positiu social, ambiental i econòmic; el nombre dels diferents actors implicats en les diferents baules de la cadena alimentària, la quantificació dels aliments malbaratats reduïts i la replicabilitat, escalabilitat i viabilitat econòmica dels projectes.

• Premi a la millor iniciativa de la categoria Prevenció del Malbaratament Alimentari. Ametller Origen, un exemple d'aprofitament alimentari al llarg de tota la cadena alimentària

Ametller Origen ha guanyat el premi d'aquesta categoria pel seu projecte integral que aborda la problemàtica del malbaratament alimentari des de l'origen al camp, passant per la transformació i la distribució dels aliments, arribant, fins i tot, a la conscienciació dels seus treballadors i clients.

Amb el programa 'Fem Camí' i l'objectiu '0% Malbaratament', iniciat al 2020, comencen al camp, aprofitant les fruites i hortalisses sense valor comercial per elaborar sucs, plats, etc. als obradors de les seves botigues i restaurants. També col·laboren amb la Fundació Espigoladors Barcelona, que recull directament dels camps els productes fruit d'una sobreproducció o aquells que han perdut valor comercial, però encara són aptes per al consum humà. Així mateix, venen, amb descomptes de fins al 40% a les botigues de la cadena, les fruites i hortalisses amb defectes morfològics però amb totes les qualitats nutritives i organolèptiques.

La fruita i hortalissa excedentària en els seus magatzem de logística és portada al Foodback de Mercabarna, per ser distribuïda entre entitats socials que la fan arribar a persones vulnerables.

Pel que fa a la venda al detall, els productes propers a la seva data de caducitat s'identifiquen amb etiquetes morades i es venen amb un 25% de descompte a les botigues del grup, o bé a través del programa 'Too Good To Go', mitjançant el qual els consumidors poden adquirir packs sorpresa de productes, a un terç del preu de venda, als comerços que participen en la iniciativa.

A més, Ametller ha format part de la seva plantilla de treballadors en sostenibilitat, malbaratament d'aliments i gestió de residus i realitza periòdicament campanyes de conscienciació social i tallers entre els seus clients.

Durant el 2022, la companyia ha donat 1.162.139 kg de productes a entitats socials, ha salvat 275.556 packs d'aliments i ha contribuït a la reducció de 1.872.880 kg de CO2 a l'atmosfera.

• Premi a la millor iniciativa de la categoria d'Innovació Social. Veïns, entitats i comerços de Sant Antoni, junts per evitar el malbaratament d'aliments

La Federació d'entitats Calàbria 66, ha guanyat el premi d'aquesta categoria amb 'Aprofita'm', un projecte dissenyat conjuntament entre el teixit associatiu del barri de Sant Antoni de Barcelona (Federació d'Entitats Calàbria, 66); el Servei de Rehabilitació Comunitària de l'Esquerra de Eixample (SRC-EE), que depèn del departament de Salut de la Generalitat de Catalunya i treballa amb persones diagnosticades de malaltia mental; i l'ONG de Veí a Veí (banc d'aliments del barri).

'Aprofita'm' és un bon exemple de com des d'un moviment veïnal i associatiu es poden buscar fórmules per resoldre els principals problemes de l'entorn més proper, en aquest cas les necessitats alimentàries de persones en risc d'exclusió social, posant el focus en el malbaratament alimentari i arribant, fins i tot, a l'elaboració i distribució dels aliments.

Els receptors d'aquests aliments són 51 famílies vulnerables (74 dones, 55 homes i 45 infants i adolescents) i 55 persones sense llar del barri de Sant Antoni i el seu radi d'influència.

Durant el 2022, Calàbria 66 ha elaborat 2.572 racions d'aliments, ha distribuït 615 kg de productes i ha contribuït a la reducció de 938kg de CO2 a l'atmosfera.

Els guanyadors dels premis amb els membres del jurat
Ametller Origen recollint el premi
Calabria 66 recollint el premi