Lliurament de la 5a edició del premis ‘Mercabarna Innova’

Juliol 2023

Dues empreses del sector del peix i el marisc, i una d'hortofrutícola, premiades

Mercabarna ha lliurat avui els premis 'Mercabarna Innova', uns guardons que, des de 2015, premien la innovació entre les 600 empreses agroalimentàries situades al seu recinte. En aquesta 5a edició dels premis han participat 11 empreses de Mercabarna que han presentat 15 projectes innovadors en tres categories: producte alimentari; packaging i operacions i model de negoci. Per a cadascuna d'aquestes categories s'ha atorgat un premi valorat en 6.000€.

Els projectes guanyadors

En l'edició d'enguany els projectes guanyadors han estat els següents:

• En la categoria de producte, una nova tecnologia emprada en l'elaboració de les perles de tòfona de l'empresa Laumont, especialitzada en el comerç i la distribució majorista de bolets i tòfones ha permès el llançament d'un producte més adaptat al mercat, elaborat amb autèntica tòfona negra en petites esferes. Aquest producte està arribant amb força als millors espais gastronòmics del país des de la botiga minorista fins al sector de la restauració.  A més, permet molts més usos i aplicacions i fer arribar la cultura de la tòfona a un públic molt més ampli.

• En la categoria de packaging, la firma Maresmar, especialitzada en el comerç i la distribució majorista de marisc, ha implementat un envàs per substituir la caixa de poliestirè expandit (pórex). Després d'anys d'I+D intern i col·laboratiu, Maresmar ha desenvolupat una solució alternativa a base de cartró amb un laminat interior de plàstic reciclable, en col·laboració amb el fabricant d'embalatges, Saica. Es tracta d’una caixa que pot contenir i transportar marisc fresc i congelat, resistent a l'aigua, i que dona resposta a la demanda de formats d'envasos amb nous materials més sostenibles.

• En la categoria d'Operacions i models de negoci, la companyia FRIME ha estat reconeguda per la nova planta de tractament de tonyina de la Roca del Vallès. Representa un model avançat de l'aplicació de solucions de producció intel·ligent i porta a la pràctica un exemple clar d'Indústria 4.0. Això els permet ser altament eficients en els seus processos productius, a més d’estandarditzar i mantenir una qualitat homogènia dels seus productes durant tot l'any.

L’entrega de premis

L'encarregada de lliurar els guardons ha estat la presidenta sortint de Mercabarna, Montserrat Ballarín, acompanyada d'Anna Majó, directora d'Innovació de Barcelona Activa en representació del jurat. Ballarín ha explicat que per a Mercabarna la innovació és el camí fonamental a través del qual les empreses del sector agroalimentari poden respondre als reptes de demanda social i ambiental i, alhora, ser més competitives i resilients. La presidenta ha volgut fer un reconeixement a tot l'ecosistema empresarial de Mercabarna "una ciutat alimentària amb 600 empreses -ha afirmat- sense el paper de les quals no assoliríem aquesta capacitat de generar un futur alimentari cada cop més sa, sostenible i al servei de les necessitats de la ciutadania".

Guanyadors de la 5a edició dels Premis Mercabarna Innova
Montserrat Ballarín, durant el discurs de presentació dels guardons