La lluita contra el malbaratament alimentari, objectiu estratègic de Mercabarna

Setembre 2022

El 29 de setembre és el Dia Internacional de Conscienciació sobre la Pèrdua i i el Malbaratament dels Aliments i el proper 28 d'octubre s'organitza una jornada sobre malbaratament alimentari a Mercabarna.

La lluita contra el malbaratament alimentari és un dels objectius estratègics de Mercabarna i es vehicula a través de diversos projectes i iniciatives que impliquen a empreses, gremis empresarials, entitats socials i administració pública. En aquest sentit, la Unitat Alimentària s’alinea amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Organització de les Nacions Unides i, més concretament, amb l’ODS 12 Producció i Consum Responsable

Per conèixer quina és la situació actual del malbaratament alimentari al recinte s’ha organitzat una jornada el 28 d'octubre. Durant la sessió, també s’explicaran les característiques de la llei de malbaratament alimentari a Catalunya, es recollirà la visió d'empreses majoristes i d'entitats socials que estan vinculades amb el Foodback i es farà un repàs a les principals accions de la Càtedra UPC-Mercabarna i d’altres iniciatives i eines per reduir el malbaratament. A més, AENOR presentarà la certificació Malbaratament Alimentari Zero.

Foodback: innovació i treball en xarxa

L’any 2022 ha estat especialment destacat gràcies a la posada en marxa del Foodback, el centre d’aprofitament alimentari de Mercabarna. Aquest equipament pioner de bioeconomia circular esdevé l'element central del nou sistema de gestió de matèria orgànica vegetal. A les instal·lacions del Foodback es fa el triatge de les fruites i hortalisses excedentàries que aporten les empreses majoristes i es distribueix a entitats socials que atenen persones en situació de vulnerabilitat. El projecte és el resultat de l'aliança de Mercabarna amb la Fundació Formació i Treball (s'encarrega de la inserció sociolaboral de les persones que fan el triatge), el Banc dels Aliments (coordina la distribució dels aliments triats) i Càritas, Creu Roja i el programa Alimenta (distribueixen els aliments). A més, té el suport de del Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, l'Ajuntament de Barcelona i la Fundació "La Caixa".

Foodback, centre d'aprofitament alimentari de Mercabarna
El 28 d'octubre s'organitza una jornada sobre malbaratament alimentari