Celebració dels 50 anys del Mercat Central de Fruites i Hortalisses

Novembre 2021

Mercabarna ha acollit una diada festiva per commemorar el 50è Aniversari del trasllat del Mercat Central del Fruites i Hortalisses de l'antic mercat del Born a Mercabarna, al 1971. L'acte, organitzat per Mercabarna i l'Associació d'Empresaris Majoristes de Fruites i Hortalisses de Barcelona i Província (AGEM), ha congregat majoristes, detallistes i treballadors del mercat que han participat acompanyats de les seves famílies.

Montserrat Ballarín, regidora de Comerç i Mercats de l'Ajuntament de Barcelona i presidenta de Mercabarna ha participat en la festa, i ha destacat els èxits del Mercat Central de Fruites i Hortalisses des del seu trasllat a Mercabarna. "El secret d'aquest èxit -ha afirmat Ballarín- ha estat l'estreta col·laboració que durant aquests 50 anys hi ha hagut entre el sector públic, Mercabarna i l'Ajuntament de Barcelona, i els sector privat, els majoristes del mercat. Aquest treball en equip ha situat el Mercat a la bandera d'Europa".

La festa ha començat amb una bicicletada en què els participants han pogut viatjar virtualment del Born a Mercabarna. Una exposició fotogràfica ha recordat la història comercial de l'antic mercat del Born, el trasllat del Mercat Central de Fruites i Hortalisses a Mercabarna i com aquest mercat s'ha convertit en un dels més importants d'Europa. Els infants han participat en tallers centrats en descobrir i experimentar amb fruites i hortalisses, i tots els participants han pogut degustar productes de tardor. La festa ha acabat amb un concert de rumba.

El trasllat va permetre la supervivència del petit i mitjà comerç

Durant 100 anys, el Born va acollir el Mercat Central de Fruites i Hortalisses de Barcelona i als seus voltants varen sorgir nombrosos magatzems i comerços relacionats amb la indústria alimentària, fins que es decidí el seu trasllat a Mercabarna al 1971. El trasllat del mercat a Mercabarna, situada a la Zona Franca de Barcelona, una de les àrees logístiques més importants d'Espanya, va potenciar el creixement i la modernització de les empreses majoristes dedicades al comerç hortofrutícola. L'àrea d'influença del mercat va passar de proveir Barcelona a fer-ho, també, a la seva àrea metropolitana, abastant posteriorment tot Catalunya fins arribar actualment als 10 milions de consumidors d'Espanya i d'altres països europeus.

Altre fet important en la història del Mercat Central de Fruites i Hortalisses va ser el seu canvi d'horari de nocturn a diürn, al 1989, molt polèmic per l'oposició de molts detallistes de l'època. Aquest fet, impulsat l'AGEM, que en aquell moment liderava l'empresari hortofructícola, Joan Llonch va contribuir a la modernització del sector, gràcies a la millora de vida dels seus agents i a la promoció del relleu generacional. El canvi d'horari va afavorir que els sector de la distribució moderna i la restauració esdevinguessin compradors del mercat, el primer del món amb activitat diürna.

50 aniversari del Mercat Central de Fruites i Hortalisses

La bicicletada virtual representava el trajecte del Born a Mercabarna
Plátanos Ruiz i Bidfood, patrocinadors de la celebració
Assistents al photocall de la festa