Espanya, en primera línia del sector Food Tech

7 de juliol de 2021

Avui s'ha celebrat la tercera jornada de la Universitat d'Estiu de Mercabarna, que té com a tema central "L'Alimentació Sostenible". La jornada ha tractat sobre "La innovació tecnològica per a una alimentació sostenible i saludable".

Una de les conferències més destacades de la jornada ha estat la de Clara Bartra, directora general de Forward Fooding, una empresa especialitzada en impulsar la innovació col·laborativa per adaptar el sistema alimentari a les necessitats d'avui dia. segons Bartra, "en els darrers anys, el sector Food Tech, prenent consciència dels problemes als quals s'enfronta el nostre sistema alimentari, ha passat a ser una de les àrees més desenvolupades en el món de les startups". Al 2020, malgrat la pandèmia, la inversió en Food Tech al món s'ha situat en més de 20 bilions de dòlars. Després dels Estats Units, la Unió Europea és el lloc que més ha invertit en Food Tech i Espanya i França estan en primera línia.

Peix a base d'algues

Segons Bartra, "els sectors en què més s'està invertint busquen optimitzar les collites i regenerar el sòl, lluitar contra el malbaratament alimentari i de plàstics, reinventar les proteïnes, reduir CO2 i empoderar els agricultors". Alguns exemples els trobem a l'agricultura vertical o la hidropònica, que permet conrear a qualsevol superfície; o en com a través de la biotecnologia es poden convertir zones desèrtiques en cultivables. També s'està desenvolupant molt el camp de la reinvenció de proteïnes, per exemple, produint làctics que no procedeixen dels animals o peixos elaborats amb algues, i s'estan reproduint cèl·lules d'animals al laboratori perquè el consumidor pugui gaudir de l'experiència de menjar carn.

En l'àmbit de la lluita contra el malbaratament alimentari i els plàstics, es poden trobar cerveses elaborades amb restes de pa, vernissos comestibles per a fer que la fruita duri més temps o envasos realitzats amb restes d'enciams. L'últim, segons Bartra, es empoderar els agricultors apadrinant arbres, camps de conreu, etc.

380.000 m2 de plaques fotovoltaiques

Al llarg de la jornada, Pablo Vilanova, director d'Estratègia i Innovació de Mercabarna, ha presentat "La Mercabarna del Futur". "El nostre objectiu principal és -ha afirmat- garantir cada dia el subministrament d'aliments frescos als ciutadans, i ho volem fer de manera més eficient i sostenible". Per això, ha explicat, Mercabarna ha posat en marxa molts projectes que la permeten avançar en sostenibilitat, innovació i aprofitament alimentari.

Vilanova ha explicat, per exemple, que juntament amb les 600 empreses situades en aquest gran mercat estan cobrint les cobertes del polígon alimentari -380.000 m2 de superfície- amb plaques solars, amb les quals s'obtindrà el 45% de l'energia que aquestes companyies necessiten.

Així mateix, ha parlat sobre altres projectes com el Marketplace digital, que s'ha creat per connectar en temps real les necessitats de transport de les empreses majoristes i l'oferta de les empreses de transport, amb la finalitat d'agrupar les càrregues de cara a l'exportació. "Es tracta -ha dit- d'una solució tecnològica que permet augmentar la sostenibilitat i la competitivitat".

Augmentar un 22% la superfície de Mercabarna

Per incrementar la resiliència de les empreses situades al polígon alimentari i donar cabuda a nous projectes sostenibles, abans de finals d'any, Mercabarna pretén augmentar en 180.000m2 la seva superfície (el 22% de la seva superfície actual). Això permetrà el creixement de les companyies que ja operen al mercat i donar cabuda a projectes que millorin la logística de l'última milla, startups alimentàries, cuines de transformació, noves tecnologies d'envasat i conservació, plataformes de compra sinèrgiques, etc.

En el camp del reciclatge de residus, Mercabarna, que ja recicla el 78% dels residus que genera l'activitat de les empreses ubicades al recinte, està ampliant el Punt Verd per aconseguir reciclar encara més. A més, a finals d'any, es posarà en marxa el Centre d'Aprofitament Alimentari, que pretén reduir a la meitat el malbaratament alimentari en 4 anys i augmentar les tones recuperades per al consum humà. Actualment, les empreses de Mercabarna donen 1.600.000 tones anuals al Banc dels Aliments.

Al llarg de la jornada, s'ha parlat també de la “Tecnologia al servei de la salut i la sostenibilitat”, a través de ponents com el director general de la Fundació Alícia, Toni Massanés, la directora d'Innovació i Sostenibilitat d'Ametller Origen, Amaya Prats; la coordinadora de Desenvolupament Estratègic de l'IRTA, Anna Pallí, i el CEO de Zyrcular Foods, Santiago Aliaga.

Per últim, Toni Nieto, coordinador d'Estratègia i Estudis de Mercabarna i Pilar Roca, responsable d'Organització, Sistemes i Marketing de l'Institut Municipal de Mercats de Barcelona, han explicat els marketplace logístics que han posat en marxa respectivament.

Clara Bartra, directora general de Foward Fooding, durant la seva conferència
Pablo Vilanova, director d'Estratègia i Innovació de Mercabarna