“És inútil resistir-se a la revolució digital perquè és un canvi global”

Octubre 2018

El guru tecnològic Javier Sirvent va oferir una conferència a Mercabarna on va reflexionar sobre els efectes de la transformació digital davant de 130 assistents.

Els mitjans de comunicació l'han batejat amb el sobrenom de technology evangelist (evangelista tecnològic), però Javier Sirvent s'assimila més a un divulgador/polemista de la revolució digital. Sempre a punt per sacsejar estructures mentals i posar a prova idees preconcebudes, Sirvent s'apassiona quan disserta sobre el canvi de paradigma. Parlem amb ell d'alguns dels efectes de la digitalització en el món laboral.

• És possible que els no natius digitals siguin reticents a creure en aquesta nova era que es planteja amb la transformació digital. Què els diries?

Per començar cal dir que és absurd resistir-se a la revolució digital, perquè és un canvi global que ens afectarà a tots. Així que com més ens consti acceptar la nova situació, més dur serà per a nosaltres. Per això, hem de veure aquest canvi de paradigma com una oportunitat, un revulsiu: ara tot està per fer!

• A la xerrada vas comentar que moltes professions actuals acabarien desapareixent...

Un professional que pugui ser substituït per una màquina ho acabarà sent. El que es valorarà d'un treballador seran les seves capacitats i habilitats humanes, com la creativitat, la gestió de la incertesa, la flexibilitat, el treball en equip... A més, els treballadors del futur seran knowmads: ja no caldrà estudiar una carrera, perquè ara tot el coneixement està a internet, a l'abast de tothom. Seran la "Nova Raça Treballadora", encara que la seva existència sigui tan antiga com Leonardo da Vinci, Newton o Copèrnic o tant disruptius com Jeff Bezos, Steve Jobs, Elon Musk o Amancio Ortega [fundadors d'Amazon, Apple, Tesla i Inditex, respectivament].

• Pel que dius, estem ja immersos en la revolució digital.

Sí, tot i que és probable que sigui un procés que duri un mínim de 30 anys. Per aquest motiu, hem d'estar preparats per digerir aquesta nova i exponencial Reconversió Industrial. És possible que ens haguem de posar en mans de governants tecnòcrates que, amb eines d'Intel·ligència Artificial, siguin capaços d'establir noves regles laborals entre tots els agents econòmics d'una forma globalitzada. En qualsevol cas, nosaltres ens haurem d'adaptar al nou paradigma i només ho podrem fer si aprenem constantment a través de MOOC (cursos en línia, massius i oberts a tothom), Youtube o de qualsevol altre mitjà formatiu.

• Els canvis, sobretot quan són tan radicals, generen por. Per exemple, hi ha empreses que estan fent trontollar els models de negoci clàssics.

Sempre hi ha hagut empreses que basen el seu model de negoci en l'explotació laboral i, segons el meu parer, haurien de ser erradicades a qualsevol preu. Però això no té res a veure amb la digitalització. Hi ha empreses innovadores i disruptives que han entès que el talent és un actiu i s'ha de cuidar. Si us plau, no posem a tothom al mateix sac ni utilitzem demagògia barata per intentar carregar-nos nous models de negoci que, en general, han vingut per quedar-se, generar nous llocs de treball o són un  pas previ a nous tsunamis procedents de la digitalització de la salut o l'alimentació, que arribaran d'aquí poc. Un país on els ciutadans no entenguin com funcionen les tecnologies i on les institucions divulguin el missatge que els models empresarials disruptius són sempre un enemic està posant seriosament en risc el seu creixement i la seva economia.

• Per tant, què creus que hauríem de fer com a societat?

Cal que traiem del nostre cap les pors i els "fantasmes robòtics" i deixem espai per als somnis que ens depararà aquest futur apassionant. Si et diuen que la transformació digital serà fàcil, t'estan enganyant; però que tampoc et diguin que no val la pena, perquè també és mentida.

Javier Sirvent, durant la conferència a Mercabarna