Mercabarna presenta un estudi sobre les oportunitats de negoci en el sector ecològic
L’Observatori de Tendències de Mercabarna va presentar, el passat 14 de juliol, el segon estudi que ha elaborat des de que es va posar en marxa al mes d’abril. En aquesta ocasió, el tema d’interès escollit va ser el de l’alimentació ecològica, un sector en plena expansió que pot ser una bona línia de negoci per a les empreses del recinte.
Una cinquantena de professionals van assistir a aquesta segona jornada de l’Observatori de Tendències de Mercabarna per conèixer les conclusions de l’estudi “Alimentació ecològica: context, visió del sector i perspectives del consumidor”.
Aquest estudi es va encarregar, tal i com va apuntar el director general de Mercabarna, Josep Tejedo, després de detectar “un creixement del consum de productes ecològics en els últims anys a Catalunya” i amb l’objectiu “de presentar noves oportunitats de negoci a les empreses de Mercabarna”.
Un sector en creixement
El creixement sostingut del sector ecològic durant l’última dècada a Europa –que representa ja un volum de negoci de 22.000 milions d’euros anuals– permet predir unes bones perspectives a curt i mig termini. Tot apunta que no estem davant d’una moda passatgera, sinó d’una tendència que ha vingut per quedar-se.
L’estudi, presentat per responsables de l’empresa d’investigació de mercats Market Aad i de la tenda online de productes ecològics Organic Gourmet, radiografia extensament la situació de la producció i del consum d’ecològics a Espanya i a Catalunya.
Al mercat estatal, malgrat que el volum de negoci s’ha multiplicat per quatre en la darrera dècada, es comença a percebre cert estacament en aquest sector. Cosa que no passa a Catalunya on, segons l’estudi, en els últims 3 anys s’ha duplicat el consum intern i en 1 any les exportacions a la UE han passat dels 20 als 40 milions d’euros. Tot això, acompanyat d’un increment de la superfície agrària i del nombre d’operadors dedicats a l’ecològic un 20% i un 30% respectivament entre 2012 al 2014.
Un consumidor predisposat i informat
Davant d’aquesta realitat i amb un consumidor espanyol i català cada cop més predisposat a consumir productes ecològics, els reptes per als operadors agroalimentaris són múltiples. Entre ells destaca la necessitat de comptar amb una cadena de valor on les empreses distribuïdores juguin un paper important a l’hora de fer que l’oferta que ja existeix i la creixent demanda flueixin encara més i es trobin, potenciar l’exportació de productes ecològics a d’altres mercats o crear un hub on es concentrin tots els agents implicats i s’impulsin projectes centrats en innovació, formació, etc.
Taula rodona amb tot el sector
Durant la jornada també es va celebrar un debat sobre la situació actual de l’alimentació ecològica i per detectar les mancances, necessitats, oportunitats i grans objectius que té per endavant aquest sector.
En aquesta taula rodona, moderada pel xef i especialista en alimentació ecològica Isma Prados, van participar representants de tota la cadena agroalimentària, des de la producció, a la gran distribució, el sector minorista, la restauració, etc:
- Joan Huguet, copropietari i director de Can Feixes
- Patxi Pastor, director de Conservas Monjardín
- Jordi Llauradó, gerent de La Tavella
- Raúl Navarro, director de vendes i marketing de Kviures
- Núria Cantí, membre de la gerència d’Hortec
- Carme Montemar, sòcia i propietària de Manduca
- Alberto Gómez, Xef executiu d’UDON
- Silvio Elias, director general d’Ecoveritas
- Antonio López, responsable nacional de producte ecològic, IV i V gamma del departament de Fruites i Verdures del Grup El Corte Inglés
Descarrega’t la nota de premsa sobre la jornada “Els productes ecològics: tendències i oportunitats”