Mercabarna crea l’Observatori de Tendències
Mercabarna ha posat en marxa aquest nou servei adreçat a les empreses del polígon alimentari que té com a objectiu principal estudiar i analitzar temes emergents i de futur que poden afectar al model de negoci i millorar la competitivitat de les firmes del recinte. La primera jornada d’aquest Observatori es va celebrar el passat 22 d’abril amb un cicle de conferències dedicat al comerç d’aliments frescos a través d’Internet.
Més de 70 persones van assistir a aquesta primera jornada de l’Observatori de Tendències, titulada “L'e-commerce i els productes frescos a la baula majorista”, i que també va servir per presentar aquest nou servei de Mercabarna. “L’Observatori es dedicarà a estudiar l'evolució del comerç i del consum dels productes frescos, així com les noves oportunitats i els nous models de negoci que sorgeixen al voltant d'ells, per després donar-ho a conèixer a les empreses a través de jornades on parlin experts i s’exposin casos d’èxit i de fracàs”, va explicar durant l’obertura de la jornada el director general de Mercabarna, Josep Tejedo. L’Observatori no només aprofundirà en els temes emergents d’actualitat sinó que recollirà i analitzarà també inquietuds que manifestin les empreses del recinte.
El producte fresc busca el seu lloc a Internet
I quina millor manera de donar el tret de sortida a l’Observatori que abordant un tema tan candent com és la comercialització online d’aliments frescos. Està clar que avui en dia ja veiem com un fet habitual comprar unes entrades o reservar les nostres vacances a través d’Internet. Fins i tot, sectors que semblava complicat que tinguessin sortida en aquest canal, com el tèxtil, ja són els que més creixen en la venda electrònica. El món –i el sector del comerç electrònic– evolucionen i canvien a tanta velocitat que no seria gens estrany que la “propera revolució en el món digital la protagonitzés el producte fresc”, tal i com va afirmar Daniel Marco, director del programa de la Generalitat especialitzat en temes TIC d’Idigital.
Davant d’aquest panorama, de present i de futur, Mercabarna va encarregar un estudi a la Cambra de Comerç de Barcelona, anomenat “L'e-commerce i el producte fresc: actualitat i tendències”, per conèixer la situació actual del comerç electrònic. Els resultats, presentats durant la jornada, van deixar palès el creixement constant d’aquest canal, amb un increment de les vendes al 2013 d’un 18%. Segons es desprèn de l’estudi, l’alimentació encara té camí a recórrer en aquest àmbit, ja que actualment només representa un 1% de l’e-commerce a Espanya.
Les claus per entrar en el negoci online
Diversos experts van anar desgranant durant la jornada algunes de les claus per comercialitzar productes frescos a través d’Internet. El reconegut consultor en e-comerce, Nacho Somalo, va insistir en aspectes bàsics com identificar bé el client, oferir un producte diferenciat o no competir només amb preu. Per la seva banda, el director general de Mercachef –marketplace dirigit a la restauració des de la qual comercialitzen productes frescos una quinzena de majoristes de Mercamadrid– va destacar la bona preparació del sector majorista per entrar en el canal online, ja que són “les plataformes de reexpedició logística més eficients de la cadena alimentària perquè aprofiten les sinergies en temes de logística, gestió dels pagaments, tecnologia online, etc.”, va assegurar.
Experiències reals en e-commerce i alimentació
A la jornada també es van presentar exemples d’empreses que ja estan venent frescos a través d’Internet. Casos com el Shopping Leeks, catàleg online de productes alimentaris per a la restauració, el supermercat online Ulabox o la plataforma de comercialització de frescos Genuïns, van mostrar les oportunitats, avantatges i dificultats que ofereix el comerç electrònic per al sector del fresc.
Propera jornada de l’Observatori de Tendències de Mercabarna
Serà el 14 de juliol i estarà dedicada als productes ecològics.