Jordi Valls deixa la direcció general de Mercabarna

Juny 2023

Durant la seva gestió, Mercabarna ha assolit el creixement físic i ha potenciat la sostenibilitat, la generació de talent i la innovació

Des del 17 de juny, Jordi Valls ha deixat la direcció general de Mercabarna per exercir de regidor a l'Ajuntament de Barcelona. Durant els 2 anys i 9 mesos al capdavant del polígon alimentari ha destacat per fomentar la col·laboració entre el sector públic i el privat.

Valls va accedir a la direcció del gran mercat el 29 de setembre de 2020, durant la pandèmia de la Covid19, període en què Mercabarna va poder garantir en tot moment la distribució d'aliments als ciutadans de Catalunya.

A la seva arribada va desenvolupar un nou pla estratègic 2021-2026 fonamentat en la sostenibilitat, el creixement i la resiliència del teixit empresarial del polígon alimentari i la generació de talent i innovació.

Una de les fites més importants assolides durant l'etapa de Jordi Valls ha estat l'ampliació del recinte de Mercabarna. A finals de 2021, Mercabarna va adquirir 17 hectàrees adjacents al seu recinte que eren propietat del Consorci de la Zona Franca de Barcelona per optimitzar l'ecosistema agro-industrial, potenciar el sector agro-logístic i crear més infraestructures de sostenibilitat dins del gran mercat.

Una altra de les preocupacions de Valls ha estat la generació de talent i innovació. Per això, al febrer de 2021, va apostar per acollir dins de Mercabarna l'Institut dels Aliments de Barcelona, que permet moltes sinèrgies amb les empreses del recinte, les quals necessiten constantment personal format. Cada any acull uns 500  estudiants d'entre 16 i 21 anys.

Al febrer de 2022, es va posar en marxa el Foodback, un pioner centre d'aprofitament alimentari, integrat en el sistema de gestió de residus de tot Mercabarna, per evitar el malbaratament de fruites i hortalisses sobrants durant el procés comercial.

A l'octubre de 2022, s'inicià la construcció de la planta fotovoltaica en coberta més gran de la Península Ibèrica, fruit de l'acord entre Mercabarna i les associacions de majoristes del polígon alimentari, que al 2025 evitarà l'emissió de 6.000 tones de CO2 a l'atmosfera.

Una altra aposta destacada d'aquesta etapa és el projecte Mercabarna Proximitat que pretén posar en valor els productors locals i els aliments de proximitat que es comercialitzen a Mercabarna, que s'iniciarà a finals d'any.

També a finals d'any, finalitzarà la modernització del Punt Verd, que permetrà passar del 73% al 80% de reciclatge dels residus comercials generats per les empreses alimentàries.

En termes econòmics, Mercabarna ha assolit uns ratis d'endeutament i rendibilitat òptims que li permeten ser autosuficient per afrontar amb solidesa el volum d'inversions de futur previstes.

Jordi Valls