El Biomarket serà un impuls per a l’agricultura i el comerç de proximitat
Desembre 2020
Avui, a Mercabarna, l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha inaugurat el Biomarket, el primer mercat majorista d'aliments frescos ecològics d'Espanya i també el primer d'Europa pel que fa a concentració d'empreses hortofrutÃcoles.
L'acte ha comptat també amb la presència del president de Mercasa, José Ramón Sempere, la directora general de Comerç de la Generalitat, Muntsa Vilalta, i la presidenta de Mercabarna, Montserrat BallarÃn.
L'objectiu d'aquest mercat és satisfer la demanda creixent d'aliments ecològics per part dels ciutadans i ciutadanes de Catalunya. I també donar suport a l'aposta de la ciutat per un model alimentari més just, sa i sostenible, que es concretarà al 2021, any en què Barcelona es convertirà en la Capital Mundial de l'Alimentació Sostenible.
El nou mercat té una superfÃcie de 8.900 m2 (incloent à rea de cà rrega i descà rrega de trà ilers). L'edifici s'ha dissenyat per reduir al mà xim el consum energètic, utilitzant fonts d'energies renovables i elements passius de climatització. La inversió total que ha suposat la seva construcció és de 5 milions d'euros.
Apropar els aliments bio a la ciutadania
Mercabarna ha construït el Biomarket per apropar els aliments ecològics a la ciutadania de Catalunya que desitja consumir-los, a través dels seus centres de compra habituals, el comerç detallista i la restauració (HORECA). A més, en agrupar les empreses majoristes que comercialitzen aquests aliments en un mateix recinte es promou la competència entre elles i, per tant, la varietat d'oferta i la millor relació qualitat-preu per als ciutadans.
Un altre dels objectius del nou mercat és donar resposta a la creixent aposta actual del sector majorista i de l'agricultura de proximitat per aquest tipus d'aliments, construint un mercat que en concentrar l'oferta d'aquests productes els donarà una major visibilitat. La concentració de l'oferta afavorirà també els controls higiènic-sanitaris, els d'etiquetatge de certificació de producte ecològic i els de traçabilitat.
El Biomarket comercialitza sobretot fruites i hortalisses, però també hi ha punts de venda de multi productes (cereals, olis, envasats, ous, begudes...).
El mercat pretén captar el 50% de la fruita i hortalissa venuda a Catalunya al 2031
Mercabarna té una previsió de captació inicial de negoci del nou mercat del 20% (23.662 tones/any) del total de fruita i hortalissa ecològica comercialitzada a Catalunya. La penetració en el mercat arribarà previsiblement al 50% (78.100 tones/any) a partir de 2031.
El Biomarket té 21 punts de venda en els quals operen 11 empreses. Algunes d'aquestes empreses tenen més d'un punt de venda. El mercat disposa d'un espai per a cooperatives agrà ries i d'un altre per a petits agricultors de proximitat. Aquests últims poden ocupar cada dia l'espai que necessitin, en funció de la collita que tinguin en cada època i moment de l'any.
La Covid-19 ha revalorat els aliments bio
Tot i que el consum d'aliments ecològics encara és baix (1,69% del valor de la cistella de la compra d'aliments dels espanyols) respecte a altres països europeus, Espanya és un dels països d'Europa amb més creixement del mercat de productes bio (+13%). Concretament a Catalunya la facturació del mercat bio va créixer un 19,28% al 2019, segons l'últim informe del CCPAE (Consell Català de la Producció Agrà ria Ecològica).
A més, la Covid-19 ha fet que més persones hagin pres consciència de la importà ncia de l'alimentació per mantenir-se sa. Segons l'últim estudi de la Asociación Española de Fabricantes y Distribuidores (AECOC), al 2020, el 17% dels espanyols valora en major mesura el producte bio que abans de la crisi sanità ria. D'altra banda, el Baròmetre de Consum d'Aliments Ecològics de la Generalitat 2020 afirma que el 60% dels catalans consumeixen productes bio. El 47% ho fa mensualment, el 34% setmanalment i el 8% dià riament.