L’envàs de plàstic sostenible en l’alimentació, un problema o un repte per diferenciar-se

Març 2018

Davant el gran impacte del plàstic sobre el medi ambient, la sensibilitat cada cop major dels ciutadans i les noves normatives europees respecte a aquest tema, L'Observatori de Tendències de Mercabarna va organitzar la jornada 'Els envasos de plàstic en la distribució alimentària: normativa, reptes i estratègies'. La jornada va reunir un centenar de professionals entre experts en el tema i empresaris del recinte alimentari.

El 40% de la producció de plàstic té com a destí el sector de l'envàs i embalatge, del qual depèn, en gran part, la competitivitat i eficiència del sector de l'alimentació. En aquest sentit, Mercabarna conscient de l'impacte del plàstic en l'ecosistema i recollint les inquietuds de les empreses que formen part del Clúster Alimentari Mercabarna-Barcelona va organitzar aquesta trobada en què es va presentar l'estudi sobre 'El mercat del plàstic en la distribució alimentària', encarregat a la consultora MarketADD. El director general de Mercabarna, Josep Tejedo, va destacar "la necessitat d'aquests espais de trobada per intercanviar experiències entre els experts i els empresaris per cercar alternatives més ecològiques a l'hora d'envasar els aliments frescos".

Al 2030, tots els envasos reciclables o reutilitzables

Ferran Tarradellas, representant de la Comissió Europea a Barcelona, va traslladar la normativa comunitària sobre envasos i embalatges (Directiva UE 2018/852) i l'estratègia per millorar els fluxos del material i fomentar-ne la seva recirculació, per tal què segueixi essent un actiu important per a l'economia i alhora pal·liar-ne les conseqüències més negatives sobre el medi ambient.

A més d'aquesta situació de partida, el sector alimentari pot quedar impactat per la nova directiva per als plàstics d'un sol ús -2018/172 (COD)- que pretén aplicar mesures per reduir el consum o ampliar la capacitat de recollida de materials sobre determinats productes plàstics destinats al consumidor final i als formats de consum 'per emportar'. L'estudi de mercat sobre els envasos plàstics encarregat per Mercabarna ha dimensionat el pes global d'aquesta indústria i la seva importància tant a Europa com a Espanya.

Intervenció del director general de Mercabarna a ja jornada sobre els plàstics
Taula rodona a la jornada de l'Observatori de Tendències