"Pitahaya", una història sobre aprendre a ser valent rodada a Mercabarna

“Pitahaya” és el primer curtmetratge de l’escriptor i director de cinema, teatre i televisió Albert Espinosa. Una història humana i plena d’emocions que transcorre pels carrers i instal·lacions de Mercabarna i que, de ben segur, farà que molta gent descobreixi aquest polígon alimentari.

No és la primera vegada que Mercabarna es converteix en un plató cinematogràfic. En el recinte s’han rodat escenes de pel·lícules com “Angustia” de Bigas Luna, “Tapas” de José Corbacho i Juan Cruz, “Animales Domésticos” de Xavi Giménez o, més recentment de “The Pelayos” d’Eduard Cortés.

Però a “Pitahaya”, Mercabarna és molt més que un simple decorat. És un ‘actor’ més dins d’aquest curtmetratge. Un espai que ajuda a vehicular les emocions i els pensaments dels personatges protagonistes. “Quan vaig anar per primer cop a Mercabarna m’hi vaig enamorar i vaig tenir clar que era el lloc on havia de passar una història que tenia al cap des de feia tres anys”, explicava l’Albert Espinosa.

La història tracta d’un nen de 10 anys –interpretat pel jove actor Rubén Sánchez– que durant una excursió a Mercabarna amb la seva escola viu una situació que el fa escapar-se i amagar-se de tothom. Perdut pel recinte, es troba amb l’altre protagonista del film, un empresari del Mercat Central de Fruites i Hortalisses –interpretat pel Francesc Garrido–. A partir d’aquí tots dos estableixen una peculiar relació on reflexionen sobre la por i la necessitat de ser valent davant les diverses problemàtiques de la vida (l’amor, el fer-se gran, la família, etc.).

En poc més de 14 minuts, el curtmetratge ens endinsa per diferents instal·lacions del recinte, el Mercat Central de Fruites i Hortalisses, el del Peix, l’Escorxador, l’escola bressol... Però, sobretot, ofereix una visió global d’un espai, clau per a Barcelona, que per a molts espectadors és encara totalment desconegut. “Aquest film és una oportunitat de donar a conèixer aquesta ‘ciutat’ plena d’activitat i vida que és Mercabarna. I és, també, un homenatge a les més de 700 empreses i als quasi 7.000 treballadors que amb la seva feina diària ‘alimenten’ Barcelona, Catalunya i d’altres punts de la geografia espanyola i del món”, apuntava la tinenta d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona i presidenta de Mercabarna, Sònia Recasens.

Una estrena de pel·lícula
L’esperada posada de llarg de “Pitahaya” va tenir lloc el passat 21 d’octubre al Centre Cultural el Born. La premiere oficial, presentada pel periodista Xavi Coral, va aplegar més de 250 persones entre representants de l’Ajuntament de Barcelona i Mercabarna, els membres de les juntes de les associacions empresarials de la Unitat Alimentària, els actors i l’equip del curtmetratge i gent del món del cinema.

Després de la projecció, el president del Gremi de Majoristes de Fruites i Hortalisses (AGEM), Casimir Llorens, assegurava que aquesta producció cinematogràfica contribuirà a donar més visibilitat a Mercabarna. En la mateixa línia, s’expressava Leandre Serra, president del Gremi de Majoristes del Mercat Central del Peix (GMP), que afirmava que a la pel·lícula queda palesa la importància que té Mercabarna per a la ciutat i el seu entorn. El president d’Assocome, Joan Llonch, manifestava que, “és una bona iniciativa, tot i que som conscients que en 14 minuts és difícil mostrar que és Mercabarna”.

El dia següent va ser el torn de mostrar “Pitahaya” als empresaris i treballadors de Mercabarna que van ser convidats a l’estrena en exclusiva del curt als cinemes Aribau i a la qual hi van assistir al voltant de 600 persones.

L’estrena per al gran públic va ser el 23 d’octubre a 8TV, amb l’emissió del curt en horari de màxima audiència, i que va ser vist, de mitjana, per 271.000 espectadors. Des del dia 24, aquesta producció d’Albert Espinosa es pot veure al web www.pitahaya.cat. Un visionat que, a més, té una vessant solidària, ja que per cada 10 reproduccions que fan del curt, Mercabarna dóna 1kg. de productes frescos al Banc dels Aliments.

Pitahaya, preseleccionat per als premis Oscar
Ni el mateix Albert Espinosa s’ho esperava, tal i com va manifestar en les diferents entrevistes que li van fer durant la setmana de l’estrena del curt. Per a ell va ser tota una sorpresa i una gran alegria que “Pitahaya” fos premiat com a millor curtmetratge en el Urban World Film Festival de Nova York.

I és que aquest prestigiós certamen, a banda de prestigi, ha suposat col·locar el curt rodat a Mercabarna entre les 46 produccions preseleccionades per als premis Oscar. Tot un reconeixement que encara pot anar més enllà si, a finals de gener, “Pitahaya” és escollida com una de les 5 produccions que competirà per una preuada estatueta de l’acadèmia de Hollywood.

El curt, que en els darrers mesos s’ha anat presentant per diferents festivals de cinema nacionals i internacionals, també va rebre un altre premi, en aquest cas, en el Festival de Cine de L’Alfàs del Pi (Alacant), on va guanyar el guardó a la millor fotografia.

Segueix “Pitahaya” a www.pitahaya.cat i a les xarxes socials

Visita la galeria de fotos de "Pitahaya" al Flickr de Mercabarna

Entrevista a l'Albert Espinosa, autor i director del curt "Pitahaya"

La presidenta de Mercabarna, el director general de Mercabarna, Albert Espinosa, Francesc Garrido i Rubén Sánchez a l'estrena de "Pitahaya"
La premiere de "Pitahaya" al Centre Cultural el Born va reunir unes 250 persones