Impuls a les exportacions

Mercabarna vol facilitar la sortida de les empreses de la Unitat Alimentària als mercats internacionals. I, per això, ha posat en marxa el clúster “Mercabarna Export”. Una iniciativa que, a través de la col·laboració i l’establiment de sinergies entre empreses, entitats i institucions, ajudarà a exportar més i millor.

El clúster “Mercarbarna Export” compta ja amb 27 socis, la majoria membres de l’Associació Clúster Alimentari de Barcelona i 5 empreses més que s’han incorporat després de la presentació en societat d’aquesta iniciativa. Tots ells ja estan treballant, des de fa alguns mesos i sota la coordinació de Mercabarna, en un full de ruta dissenyat en base a les inquietuds i necessitats de les pròpies empreses i que ha de servir per incrementar o, en alguns casos iniciar, la seva activitat internacional.

Aquest full de ruta se centra en tres eixos bàsics per a l’exportació: el comercial, el logístic i el financer. L’objectiu és crear grups de treball específics a mesura que vagin sorgint projectes concrets en cadascun d’aquests eixos.
Un exemple recent és el grup creat, a mitjan desembre, dins de l’eix comercial, on es va parlar sobre les accions que es faran a la fira Fruit Logistica –que se celebrarà el febrer a Berlín i en la qual hi participarà Mercabarna. En aquest grup, també es va elaborar un calendari de fires d’interès per al 2014-15 i es van apuntar possibles missions comercials a realitzar, tan directes (visitant clients potencials en els seus països) o inverses (visites de clients potencials a Mercabarna).
Per al gener està previst constituir un grup dins de l’eix logístic, que tractarà sobre com optimitzar el transport terrestre de producte fresc i comptarà amb l’assessorament d’empreses com Tae Transports o Logístic Pavelló G.


Presentació del nou clúster
Malgrat que el clúster “Mercabarna Export” ja porta uns mesos de rodatge, la presentació pública d’aquesta iniciativa es va fer el 5 de novembre, en un acte que va comptar amb la presència del conseller d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural de la Generalitat, Josep Maria Pelegrí, i l’assistència de més de 70 empresaris i representants d’institucions i entitats.

Durant la presentació institucional, Pelegrí va destacar la importància d’aquest clúster perquè un sector “tan potent i dinàmic com l’agroalimentari tingui encara més oportunitats per créixer”. Per la seva banda, el director general de Mercabarna, Josep Tejedo, va remarcar que el clúster neix “per donar resposta a les necessitats de les firmes que vulguin exportar”. A més, va afirmar que el clúster serà un èxit si és capaç d’aportar “resultats tangibles i concrets a les empreses”. Finalment, el president de l’Associació de Concessionaris de Mercabarna (ASSOCOME), Joan Llonch, va assegurar que “s’ha de seguir apostant per l’exportació”, una línia de negoci que –va dir– “ja és habitual entre moltes empreses del recinte”. “El 2013 les exportacions ja suposaran al voltant del 27% de les vendes”, va afegir.

Missions comercials en mercats potencials
Per obrir la jornada, l’economista i professor d’IESE, Jaume Llopis, va oferir una conferència centrada en explicar els encerts, errors i beneficis de la internacionalització. La resta de la jornada es va dividir en tres blocs temàtics, en els quals es va fer una primera aproximació als eixos estratègics que es treballaran en el nou clúster.

El director comercial de Cocedero de Mariscos, Francesc Sanmartín, va encetar el bloc dedicat a l’eix comercial, explicant l’experiència de la seva empresa a l’hora d’introduir-se en nous mercats. Seguidament, el gerent de Mercados Exteriores, José Montoro, va presentar els resultats d’uns estudis de mercat realitzats, a petició de les empreses del clúster, a països com Alemanya i Polònia, per detectar clients potencials per a les firmes hortofructícoles, i a Polònia i la Xina, per detectar el mateix però per a les empreses del peix. “Aquests potencials clients queden impressionats per la varietat i quantitat d’oferta i l’agilitat en el servei que ofereixen les firmes de Mercabarna i això ho hem d’aprofitar”, va dir Montoro.

De fet, la primera acció concreta derivada dels resultats d’aquests estudis ja es va dur a terme durant la fira Seafood Barcelona, celebrada a l’octubre. En aquest marc, Mercabarna va organitzar una trentena d’entrevistes entre empreses del peix del recinte i potencials compradors de Polònia.

Oportunitats logístiques
Un altre eix clau en l’exportació és el logístic. Així ho va destacar el gerent de Logístic Pavelló G, Joan Capdevila, que en la seva intervenció va incidir en el paper del nou clúster a l’hora de cercar les millors solucions en aquest camp per a les empreses.

La jornada va comptar amb la presència del comercial manager de Grimaldi Logística España, Francesco Decandia, que va explicar els serveis de transport marítim que ofereix aquesta companyia i va ressaltar la voluntat de “treballar amb Mercabarna per establir noves rutes comercials”. Per la seva banda, Anaïs Fàbregas, del departament de Desenvolupament de Càrrega d’AENA, va presentar l’Aeroport com un “aliat estratègic en l’exportació de peribles” i va apuntar que s’està treballant en noves destinacions i accions per fidelitzar els clients.

Les claus de l’estratègia financera
La jornada va concloure amb el bloc dedicat a la part financera, que va comptar amb les intervencions del director general de Fruites i Hortalisses Gavà, Joan Llonch, i del director de l’Àrea d’Internacionalització Empresarial de la Cambra de Comerç de Barcelona, Josep MªCervera. Els dos ponents van destacar la importància de seleccionar bé els clients internacionals i de desenvolupar relacions de confiança amb ells. A més, Cervera va apuntar algunes claus per decidir la millor estratègia financera a l’hora d’exportar.

Les empreses que vulguin rebre més informació i/o formar part del nou clúster “Mercabarna Export” poden fer-ho trucant al telèfon 93 556 30 00 o a través del correu electrònic: info(ELIMINAR)@clusteralimentari.cat

El conseller d'Agricultura, el director general de Mercabarna i el president d'Assocome, durant la presentació del nou clúster