Nova cultura de marca per afrontar nous reptes

Mercabarna està en ple procés de creació d’una cultura de marca pròpia, que sigui capaç de transmetre de forma efectiva els valors d’aquesta Unitat Alimentària, és a dir, aquells atributs que la identifiquen i la diferencien. Un procés que, de moment, ja s’ha concretat en un element palpable: el nou logo de Mercabarna.

L’objectiu és que tot el seguit de valors que té Mercabarna –que tenen un important i, sovint, desconegut impacte sobre l’economia i la societat– arrelin entre els professionals del sector alimentari de Catalunya, Espanya i d’arreu del món, però també, entre l’opinió pública.

“Mercabarna gaudeix des de fa anys d’un important reconeixement en el sector, tant nacional com internacional. Si volem mantenir i impulsar encara més aquest bon posicionament, és necessari tenir una cultura de marca potent i adaptada als nous temps. També és indispensable donar-la a conèixer entre els ciutadans de Barcelona i Catalunya perquè entenguin la importància d’aquesta Unitat Alimentària”, explica el director general de Mercabarna, Josep Tejedo.

Una Mercabarna amb valors 

Els valors de Mercabarna es poden agrupar en tres grans blocs. Un és el de Mercabarna com a motor econòmic, tant per a Barcelona com per a Catalunya i Espanya. Això ve donat per la gran concentració d’empreses (més de 700), serveis i experiència que hi ha en aquest polígon alimentari i que l’han convertit en líder en alimentació fresca. A més, Mercabarna també té un rol molt important com a porta d’entrada de producte fresc d’arreu del món per a la seva comercialització i redistribució. Així mateix, la Unitat Alimentària és clau per al manteniment del nombrós i variat comerç alimentari de proximitat que hi ha a Catalunya, així com per a la gastronomia i restauració locals. També destaca el paper de Mercabarna com a important canalitzadora del producte de proximitat.

Mercabarna també és garantia de la salut del ciutadans, ja que els productes que es venen en aquest polígon alimentari són bàsics per impulsar la dieta mediterrània. I aquest és el segon valor que es vol donar a conèixer. Un valor que també va lligat a la seguretat alimentària i a com els professionals de l’Agència de Salut Pública de Barcelona ubicats a Mercabarna vetllen pel màxim compliment de les normatives higiènicosanitaries en aquest recinte.

Finalment, hi ha un tercer valor que posa l’accent en els aspectes més socials, on destaquen la col·laboració continuada de Mercabarna amb la Fundació Banc dels Aliments, la promoció d’una alimentació sana a través de les campanyes infantils “5 al dia” i “Creix amb el Peix”, que organitzen els Gremis de Majoristes de Fruites i Hortalisses i del Peix, respectivament, amb Mercabarna, o el compromís amb el medi ambient (reciclatge de residus, ús d’energies renovables, reciclatge d’aigua, etc.).

Nova imatge corporativa 

transmetre millor aquests valors, s’ha començat per modernitzar el logotip de Mercabarna, fent-lo menys institucional i més proper als ciutadans. El resultat és una nova imatge més actual i trencadora, que substitueix el que durant els darrers 20 anys ha identificat aquesta Unitat Alimentària.

El nou logotip neix de la fusió de les lletres M (de mercat) i B (de Barcelona), creant un símbol entrellaçat que incorpora un element inèdit fins ara en el logo de Mercabarna, la varietat de colors. Colors que representen cadascun dels sectors d’activitat que operen en aquest recinte. “Aquest nou logotip aglutina i transmet conceptes com moviment, xarxa, Barcelona, frescor, vitalitat, modernitat... És a dir, tots aquells atributs que volem que la gent tingui al cap quan pensi en Mercabarna”, indica Tejedo.

Renovació de les publicacions

A més de la creació del nou logo també s’ha aprofitat per fer una renovació de les publicacions periòdiques que edita Mercabarna. És el cas de l’Informatiu de Mercabarna, la revista que des de fa 27 anys explica, mensualment, l’actualitat d’aquest polígon alimentari. A partir d’ara, tal i com podeu comprovar amb l’exemplar que teniu a les mans, aquesta publicació tindrà un aspecte més actual i fresc, seguint la línia del nou logo. A més, passarà a ser trimestral, cosa que permetrà oferir continguts més rellevants i tractats amb major profunditat.

Arran d’aquest canvi de periodicitat i amb la voluntat de mantenir puntualment informats els usuaris del recinte, Mercabarna també ha creat una nova eina de comunicació. Es tracta del newsletter “Mercabarna actualitat” que s’enviarà cada 15 dies per correu electrònic. Aquesta nova publicació contindrà notícies d’actualitat de Mercabarna, una agenda amb els actes que se celebrin al recinte o organitzats per d’altres entitats, informació sobre els cursos de formació, es podran veure galeries d’imatges, les publicacions de la Unitat Alimentària, així com conèixer la presència de Mercabarna en els mitjans de comunicació.

Campanyes per donar a conèixer Mercabarna
Aquesta nova imatge corporativa servirà de suport per a les dues importants campanyes que durà a terme Mercabarna conjuntament entre Assocome entre finals d’aquest any i el primer trimestre de 2014.
Una és una campanya internacional que ja està donant les primeres passes i que té com a objectiu principal potenciar les exportacions de les empreses ubicades en el recinte. Després de fer un estudi dels mercats amb més oportunitats de negoci per a les companyies, ja s’està treballant en diferents accions i missions comercials que serviran per contactar amb potencials compradors.
I, l’altre, és la campanya de marca per donar a conèixer Mercabarna i els seus valors entre els ciutadans de Barcelona i Catalunya, una iniciativa en la qual s’està treballant actualment.

El nou logo aplicat en un dels vehicles de neteja de Mercabarna