Radiografia del consumidor de fruites i hortalisses
Els passats 18 i 19 de juny, AECOC –l’associació que aglutina empreses fabricants i de la distribució– va celebrar a València el XV Congrés de Fruites i Hortalisses. Un punt de trobada on es van aplegar professionals de la cadena de comercialització dels productes hortofructícoles –des de la producció fins a la distribució–, entre els quals estava el coordinador de Mercats i Explotació de Mercabarna, Josep Garcia.
Malgrat l’actual situació econòmica, AECOC va voler enviar un missatge de positivisme sobre el sector. Per això, al llarg de les dues jornades, es van mostrar les experiències d’èxit de diverses empreses de la producció i de la distribució, tant nacionals com internacionals.
Com és el comprador de fruites i hortalisses?
Un dels moments més destacats del Congrés va ser la presentació de l’estudi elaborat per AECOC sobre el comportament dels consumidors a l’hora d’adquirir fruites i hortalisses, és a dir, saber què, on i com compren. Entre les conclusions principals destaca que els consumidors segueixen valorant sobretot la proximitat, l’assessorament i la informació sobre el producte, la qualitat i la frescor. És per això que un 63% dels clients encara prefereixen el model de distribució tradicional a l’hora de proveir-se de producte fresc. La recerca d’aquesta proximitat és –segons s’apunta a l’estudi– un dels factors que explica la proliferació de models de comerç com les cadenes de fruiteries o les botigues de barri regentades per immigrants.
També es va posar de manifest l’aposta que estan fent algunes de les grans cadenes de la distribució per acostar-se a aquest model de proximitat, amb la reducció de referències, la venda a granel o la incorporació d’informació sobre els productes, entre d’altres.