Montse Ventosa: "Les companyies millor preparades són les que tenen una cultura d'empresa que enganxa la gent"
Entrevista a la presidenta de la Fundación Truthmark i Stickyculture
Sovint, la motivació dels treballadors no està en la llista de prioritats de la gestió d’una empresa. Però, realment, sabem el cost que suposa per a una companyia tenir el personal desmotivat? La Montse Ventosa ens dóna algunes claus per millorar la gestió de persones en l’entorn laboral.
P- En 5 anys han assessorat 350 empreses, més d’1 milió de treballadors! De quina manera els han ajudat?
R- Els hem ajudat a crear una cultura d’empresa que enganxi la seva gent. Sobretot, el treball ha consistit en donar-los aquell extra que els falta en l’àmbit de la comunicació interna perquè fossin capaces de comunicar els valors de la seva empresa als seus treballadors.
P- Els valors de l’empresa?
R- Està demostrat que les empreses millor preparades per al futur són aquelles que tenen la capacitat de crear una cultura de l’empresa, en base a la marca i els valors diferencials que té la companyia, on el personal se senti enganxat i motivat amb aquest projecte.
P- Però a empreses mitjanes o petites com les que tenim a Mercabarna potser els hi costa més fer-ho, no?
R- Al contrari, ho tenen més fàcil per motivar, perquè és més senzill que el treballador vegi l’impacte que la seva feina té en els resultats. Però, també, com a contrapartida, el preu que paga una empresa petita per la desmotivació és major.
P- I això?
R- Si tens 10 treballadors i un no està motivat, la teva empresa ho notarà significativament. Si en tens 1.000 i 7 estan desmotivats, l’empresa seguirà funcionant...
P- En general, per allò que vostès han captat, els treballadors de les empreses espanyoles estan prou motivats?
R- Depèn de les empreses, però en general no anem massa bé en motivació. Encara està molt estesa aquella creença que l’empresa és dolenta i que només vol explotar el treballador. Malauradament, hi ha casos que és així. Però, això no treu que canviem allò de “l’empresa ha crescut a costa nostra”, pel “l’empresa ha crescut gràcies a nosaltres, a l’esforç compartit”.
P- I això creu que preocupa realment les empreses?
R- Sí, en general, els preocupa, però com que no tenen solucions disponibles, se’ls fa un món. Així que és un tema que s’aparca i, sovint, s’acaba per no fer res.
P- Segons ha detectat vostè, les empreses de Mercabarna està amoïnades per la motivació del seu personal?
R- La majoria són mitjanes o petites empreses que estan lluitant per adaptar-se als nous temps i, a més, moltes són firmes amb molta tradició que sempre han fet les coses d’una determinada manera. Però, hi ha una preocupació per saber què poden fer perquè el personal tingui amb una actitud més positiva a la feina. Són conscients que alguna cosa s’ha de canviar. Això ja és molt!
P- I què es pot fer?
R- Primer, això, tenir la consciència que cal canviar els comportaments. Segon, crear una cultura d’empresa, basada en uns valors que connectin amb la gent i que siguin creïbles. Tercer, definir quina és la nostra manera de fer les coses com a empresa, què ens diferencia de les altres companyies i fomentar que el personal vulgui formar-hi part. I, per últim, recolzar els treballadors perquè actuïn en base a aquesta cultura compartida.
P- Per què allò del copet a l’esquena, encara funciona?
R- La manera més eficient de motivar és donar les gràcies, però de veritat. Com el copet a l’esquena, ha de ser de veritat. I, a més, això ha d’anar acompanyat de tota una cultura d’empresa que valori i respecti el treball de les persones. El que no val és donar un copet a l’esquena i, seguidament, pegar quatre crits!
P- Què necessiten els treballadors?
R- Què els vegin. És a dir, que vegin que treballen, que s’esforcen, i que els reconeixen la feina ben feta. Però, desgraciadament, hi ha més facilitat per veure el que es fa malament, quan realment està demostrat que s’aprèn més quan es reconeix el que es fa bé.
P- És bàsic fer una distinció entre els qui treballen bé i els qui no ho fan, no?
R- Sí, i malauradament, encara està molt estesa la cultura del “cafè per a tots”, on les condicions laborals són homogènies, amb independència de si el treballador fa millor o pitjor la seva feina o de si està més o menys motivat. Crec que s’hauria de començar a reconèixer els treballadors que s’esforcen.
P- Aquest seria un dels errors més comuns?
R- Sí, i també el d’adoptar solucions obsoletes a l’hora de liderar. S’ha de modernitzar la forma de dirigir la gent!
P- Però, com?
R- Si vols assolir l’excel•lència has de donar autonomia i responsabilitats al teu personal i que tinguin capacitat per innovar. I tu, com a líder o propietari, has de ser transparent, sortir del teu despatx i aprendre a compartir les problemàtiques amb el personal, així els implicaràs i crearàs un sentiment d’unió davant dels reptes.
P- Així ha de ser un bon líder?
R- Mira, més que motivar un bon líder ha d’aprendre a no desmotivar. Per exemple, no complir promeses, desmotiva.
P- I la motivació genera beneficis?
R- Innumerables! Els treballadors s’absenten menys i treballen més. A més, estan més preocupats perquè les coses surtin bé a la feina i això ho noten els clients, que queden més satisfets. Els problemes se solucionen abans, s’obtenen millors resultats i s’assoleixen els objectius. En definitiva, el personal donarà un extra sense que tu els ho demanis.
P- En l’actual context de crisi, quin paper juga la motivació?
R- És clau. Estem en un moment de reinvenció i, si ets capaç de motivar els teus treballadors, segur que creixeràs com a empresa. Tindràs millors resultats, encara que no sempre des del principi! Cal fer una inversió, no en diners, sinó en actitud i en fer canvi de xip. Però un cop ho fas, tot canvia.