Genís Roca: "La reflexió no és què puc fer a Facebook, Twitter..."

Entrevista a Genís Roca, soci director de Roca Salvatella, empresa consultora especialista en Internet

Internet s’ha convertit en una eina més de treball en el dia a dia de les empreses. Però, encara que pensem que la “dominem”, la seva complexitat i els canvis constants que s’hi produeixen fan difícil estar al dia de totes les possibilitats i oportunitats que ens pot oferir aquest mitjà a l’hora de millorar els nostres negocis.

P- La seva empresa es dedica a la transformació digital dels negocis. Què vol dir això?
R- A nosaltres ens agrada dir que la transformació digital no és més que el redisseny de processos dins d’una empresa. Es tracta que si una companyia vol reduir costos, augmentar les vendes, obrir-se a nous mercats o, en general, fer les coses d’un altre manera, sàpiga que té una oportunitat de fer-ho mitjançant les eines del món digital.

P- Seria una evolució d’allò de si no estàs a Internet no existeixes?
R- Sí, perquè ara seria: si no fas servir Internet, no ets eficient. No es tracta només d’obrir “paradeta” a Internet, has de saber com fer-lo servir.

P- I hi ha algunes unes normes bàsiques?
R- La primera, no utilitzis res que no entenguis. Per exemple, si la teva empresa té perfil a Facebook, assegura’t que saps usar-lo.

P- Segona?
R- No cal que ho facis servir tot. No passa res si no tens Twitter, Facebook o qualsevol altre plataforma.

P- Tercera?
R- La més important: fes servir Internet si saps perquè ho vols. Defineix els teus objectius i, a partir d’aquí, determina quines eines d’Internet usaràs, com les faràs servir, com t’organitzaràs... Si no fas aquesta reflexió acabaràs fent les coses per moda, perquè sinó sembla que ets d’una altra generació.

P- Però, per exemple, avui en dia sembla que hagis d’estar sí o sí a les xarxes socials!
R- És molt comú veure grans empreses i pimes desplegant activitat en aquesta nova Internet social com un ànec sense cap. Sense saber ni per què ni com i sense tenir uns resultats clars. I, ara, se’ls ha girat feina inesperada, com gestionar converses, opinions, comentaris...

P- Per tant, segons vostè, per on hauria de començar una empresa que vol desenvolupar una estratègia a Internet?
R- Abans de tot, redissenya els processos interns de la teva empresa. És a dir, identifica i detalla com es fa cada procés i replanteja-te’l. La reflexió no és, què puc fer a Facebook? Sinó, com puc optimitzar les vendes, la gestió de clients, els recursos humans... i, després, decideix quines eines hi ha a Internet per ajudar-te a fer això.

P- Un exemple?
R- En gestió de clients. Sóc una empresa que vull comunicar-me amb un grup de restaurants d’una zona. A través d’Internet, primer puc aconseguir de forma fàcil i econòmica un directori d’aquests restaurants i, després, decidir entre diferents plataformes com em relaciono amb ells i els dono a conèixer allò que m’interessi. O, per exemple, Internet també és fantàstic com a eina per investigar proveïdors, clients, la teva competència, etc.

P- I tot això sense tenir necessàriament presència a Internet?
R- Sí, que no tinguis un perfil a Facebook, no vol dir que no l’utilitzis!

P- I això?
R- Pots fer-lo servir per escoltar, és a dir, conèixer estats d’opinió, tendències de consum... El que està passant a Internet és que la gent s’agrupa per grups d’interès. Hi ha qui ho fa mitjançant un web, d’altres un blog o a través de Facebook, Linkedin... La idea és saber si a Internet hi ha algun grup que m’interessi, on està i com m’hi relaciono, amb quina estratègia.

P- Per tant, la seva recomanació seria no ens tornem bojos amb les xarxes socials!
R- Hi ha casos d’empreses que pels seus objectius no és raonable que desenvolupin una estratègia en aquestes plataformes. Actualment, Internet està inflamat pel gra de les xarxes socials. Són rellevants i han vingut per quedar-s’hi però jo reivindico el web o el correu electrònic. Pot sonar poc modern però, de vegades, pot ser el més eficient.

P- Què recomanaria a empreses d’un perfil com les de Mercabarna?
R- S’hauria d’estudiar cada cas, però tenint en compte el públic al qual s’adrecen d’entrada jo diria que ni Facebook ni Twitter, perquè Facebook està dirigit a públic final que comparteix interessos i oci, mentre que Twitter és informació en temps real... Això sí, poden usar les xarxes socials com comentàvem abans, per fer investigació de Mercat, captar opinió d’un públic, fer accions dirigides a un segment determinat...

P- Tinguis el que tinguis, sobretot, has de mostrar una actitud activa a Internet, oi?
R- Hi ha empreses que tenen un web o perfil a xarxes socials i es dediquen a esperar visites. Com aquell que obre una botiga i passa el dia esperant que entri algú. Aquesta actitud servia quan eres l’única botiga del carrer, o si tenies un producte exclusiu o quan el carrer era ple de gent... Això avui no serveix, i a Internet tampoc. Si vols que la gent conegui alguna cosa de tu, has d’anar i dir-li.

P- Sembla que només existeixin les xarxes socials... Què passa amb les webs?
R- La web és casa teva. És la teva targeta de visita digital, el teu aparador. Si la tens bruta i desendreçada tu també sembles això. I no cal que sigui super ambiciosa. Pot ser només un qui som i on estem, però ha de tenir informació real i actual. Això és bàsic per tenir bon aspecte a Internet.

P- I per tenir aquest bon aspecte, hi ha alguna recomanació més?
R- Has de tenir en compte com apareix la teva empresa a Google. Pots tenir un web molt polit, però si els 10 resultats següents en aquest buscador parlen de tu com a estafador, morós o per problemes sanitaris, no serveix de res. Has de controlar i potenciar que el més rellevant que es digui de tu a la xarxa sigui correcte.

P- Hi ha algun criteri per mesurar si la nostra estratègia a Internet té èxit?
R- Si els resultats s’ajusten als teus objectius de negoci. Hi ha qui té l’obsessió de valorar la seva presència a Internet pel nombre de fans o seguidors o visites al web i això no deixa de ser un signe d’immaduresa. Pregunta’t què triaries, ser el club de futbol amb més fans a Facebook o ser el que ven més samarretes?