Els 'altres' usuaris de Mercabarna

I no són pocs. Cada any hi ha més persones que tenen interès per conèixer la Unitat Alimentària. En tot el 2011, aquests visitants van arribar a sumar una xifra gens menyspreable: 17.087 persones.
El col·lectiu més nombrós el formen els escolars de 9 a 10 anys que participen en les campanyes de promoció dels productes frescos que tenen lloc dins de Mercabarna, com són “5 al dia”, “Creix amb el Peix” i “Flors i plantes, cada dia”.
Seguidament, si atenem a les xifres, hi ha el grup que integren els estudiants, en aquest cas de major edat que vénen d’instituts, centres universitaris o escoles de restauració, hoteleria, cuina, etc., que tenen com a objectiu principal conèixer el funcionament d’aquest gran centre de distribució alimentària de Barcelona.
Un altre dels col·lectius importants que visiten Mercabarna és el dels representants institucionals, organismes i empreses vinculades al món de l’alimentació, tant d’Espanya com d’arreu del món. Un perfil de visitant plenament consolidat que dóna compte del bon posicionament que té aquesta Unitat Alimentària en el sector alimentari internacional.
Després de l’aturada per vacances, aquestes visites i les campanyes infantils tornen a posar-se en marxa. És un bon moment, per tant, per fer balanç.

Institucions i professionals alimentaris
Aquestes visites són molt importants per millorar la imatge de Mercabarna arreu del món, incrementar les relacions comercials de les empreses del recinte i, també, per conèixer i aprendre de les iniciatives que realitzen els mercats majoristes, les empreses o institucions, nacionals i internacionals, que ens visiten.
Des del mes de gener, han passat per Mercabarna un total de 265 representants institucionals i professionals, procedents d’altres ciutats espanyoles i de països tan dispars com Colòmbia, Xina, Mèxic, Aràbia, Marroc, Alemanya, Austràlia, etc.

“5 al dia”
El curs 2011-12 de la campanya “5 al dia”, que organitzen Mercabarna i el Gremi de Majoristes de Fruites i Hortalisses (AGEM), va concloure el passat mes de juny amb 5.528 participants procedents de prop d’un centenar de centres escolars catalans.
Després de 13 anys de funcionament, aquesta iniciativa de promoció del consum de les fruites i les hortalisses entre els infants segueix tenint una gran valoració entre les escoles participants. Segons les enquestes que es fan després de la visita, un any més, els mestres puntuen el funcionament de la campanya amb la nota màxima.
A més, el curs passat va ser el del llançament del nou web de “5 al dia”. Un portal totalment renovat on es van incorporar noves seccions amb activitats perquè els nens coneguin més a fons les fruites i les hortalisses (varietats, temporades, beneficis, etc.) i un disseny més visual i dinàmic, més adient als gustos dels infants d’avui en dia. Durant el curs passat, el nou portal va rebre prop de 40.000 visites.

“Creix amb el peix”
La campanya “Creix amb el peix”, que impulsa el Gremi de Majoristes del Peix (GMP), amb la col·laboració de Mercabarna, va finalitzar el curs 2011-12 amb 6.065 participants. Aquesta tercera edició ha estat, sense dubte, la de la consolidació d’una iniciativa que va néixer perquè els escolars coneguin els beneficis que comporta el consum de peix.
I, sembla, que es va pel bon camí per tal d’assolir aquest objectiu. Segons unes enquestes realitzades a les famílies dels nens participants –prèviament i posterior a la visita–, el 24% dels enquestats afirmen que després de passar per “Creix amb el Peix” han incrementat el consum de peix a casa. A més, un 20% de les famílies asseguren que han notat un canvi en l’actitud dels fills a l’hora de menjar peix (no es queixen tant a l’hora de consumir-lo, coneixen les propietats, en volen menjar més sovint, etc.). Així mateix, un 12% diuen que els nens consumeixen d’altres varietats que, abans de participar en la campanya, no menjaven.
Per aquest nou curs que comença, s’espera repetir l’èxit de participació de l’edició passada i seguir incrementant el nombre de visites a “Creix amb el peix” per part de centres que atenen col·lectius de persones amb necessitats especials.

“Flors i plantes, cada dia”
El setembre de 2011, Mercabarna, l’Associació d’Empresaris Majoristes (AEM) i l’escola Rosa Valls- Formació van posar en marxa la campanya “Flors i plantes, cada dia”, amb la finalitat de donar a conèixer el món de les flors i les plantes als infants i mostrar els beneficis que tenen aquests productes per al benestar emocional.
En aquest primer curs de funcionament, hi van participar uns 200 escolars, una xifra inferior a l’esperada. I és que, a diferència de les dues campanyes que acabem de comentar, “Flors i plantes, cada dia” no està totalment finançada per les entitats organitzadores i, per tant, té un cost que, tot i ser reduït, ha fet que el nombre de participants, davant la situació econòmica actual, creixi més a poc a poc.
De cara a aquest nou curs, s’ha treballat per seguir donant a conèixer la campanya entre les escoles i per ajustar el preu de participació. El resultat és que per a aquest curs que comença ja s’espera la visita de prop de 450 infants.

Escoles de restauració
Un dels grups de visitants que any rere any va en augment és el de les escoles de restauració, hostaleria i cuina. I és que la visita a Mercabarna és ja una cita obligada dins dels plans d’estudi d’aquests futurs professionals del sector. Una experiència que els serveix, fonamentalment, per conèixer les àmplies possibilitats en proveïment de producte fresc i els serveis que els ofereixen les empreses del recinte.
En el que portem de 2012, Mercabarna ha rebut la visita de 636 alumnes procedents d’una quinzena d’escoles catalanes.

Alumnes d’instituts i universitats
Un dels grups més nombrosos que, anualment, vénen a Mercabarna és el d’estudiants d’instituts, universitats i màsters. Prova d’això és que, només fins el mes de juny, s’ha assolit la xifra de 2.526 visitants. En aquest heterogeni grup conviuen alumnes de Batxillerat, de cicles formatius vinculats al món del comerç i l’alimentació, universitaris, etc. La majoria tenen diferents motius per visitar la Unitat Alimentària, però en general hi ha un objectiu comú en tots: conèixer com funciona un dels centres de distribució majorista de producte fresc més prestigiosos del món.

Campanya "5 al dia"
Visita d'escoles de restauració