Baixen els preus i es mantenen les vendes al Mercat
El Mercat Central de Fruites i Hortalisses ha tancat el 2011 amb 1.067.900 tones comercialitzades, cosa que representa un lleuger increment del 2,7% respecte el 2010. El preu mitjà, en canvi, sí que ha patit una important variació, amb un descens del 13,8% en relació a l’any passat.
Dos factors expliquen aquesta disminució. D’una banda, l’impacte de la crisi econòmica i, de l’altre, els efectes de la crisi de l’E-coli. La denominada “crisi del cogombre”, que va esclatar el mes de maig, va comportar el tancament de les fronteres europees a l’exportació espanyola. Això va provocar que tot aquest producte anés al mercat nacional, generant un excés d’oferta i el conseqüent descens dels preus. Aquest efecte s’ha fet palès, especialment, en el comportament de les hortalisses. Mentre que les seves vendes s’han apujat el 12,6%, el seu preu mitjà s’ha desplomat fins un 22,1%. Casos significatius són el del tomàquet, amb un descens del preu del 46%, el pebrot vermell (-19,4%) o el carbassó (-11%).
Per la seva banda, les fruites han disminuït, tant la comercialització (-7%) com els preus (-3,5%).
Puja el producte nacional
El 2011 també s’ha destacat per l’augment del producte nacional al Mercat. Això s’ha d’atribuir en part als efectes de la crisi de l’E-coli, però sobretot, a l’actual conjuntura econòmica. I és que la demanda dels productes d’importació s’ha reduït pel canvi d’hàbits de compra dels consumidors, que opten cada cop més per varietats de preus més econòmics.
En total, s’han comercialitzat 754.656 tones de fruites i hortalisses autòctones, un 11,6% més respecte el 2010. En canvi, d’importació s’han venut 313.244 tones, cosa que representa un descens del 13,8%.
En global, el producte nacional ha representat el 70,6% del total que es va vendre al Mercat durant el 2011, mentre que la importació va suposar el 29,3%.