Els accessos ferroviaris al Port no afectaran la mobilitat de Mercabarna

L’accés ferroviari a la nova terminal de contenidors del Port de Barcelona, que explotarà la multinacional xinesa Hutchinson a partir de 2012, no passarà per la totalitat del carrer 4 de la Zona Franca.

En un principi, el Port havia contemplat usar la via que discorre per aquest carrer, eix vertebrador de la mobilitat dins del polígon de la Zona Franca, per fer circular els trens fins el nou moll.

Aquesta mesura hagués comportat el col·lapse circulatori del c/4 i hagués afectat als accessos d’importants empreses com Mercabarna, Nissan o Makro, entre d’altres. A més, per a Mercabarna suposava l’eliminació, quasi total, d’un dels seus accessos més importants, el de la Zona Franca, que dóna al c/4 i que absorbeix el 39% dels vehicles que accedeixen al recinte (uns 5.000 diaris).

Els afectats s’uneixen
Davant d’aquesta situació, les principals entitats i empreses afectades per la decisió –Consorci de la Zona Franca, Mercabarna, Nissan, Makro, l’Associació d’Arrendataris de la Zona Franca i Assocome– es van reunir i van decidir expressar la seva preocupació a les autoritats estatals, autonòmiques i municipals a través d’una carta conjunta, on proposaven d’altres recorreguts que no afectaven la mobilitat del recinte.

Finalment, les parts implicades van acordar una solució consensuada, en una reunió, celebrada el 13 de juliol, amb representants del Ministeri de Foment, la delegació del Govern a Catalunya, la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona, el Port, el Consorci de la Zona Franca, Adif i FGC. La nova ruta tindrà un impacte menor en la mobilitat del polígon ja que permetrà els trens accedir al moll utilitzant només el tram final (pertanyent a la ZAL) del c/4. A més, aquesta ruta es podrà habilitar en un termini inferior a 12 mesos, moment en què Hutchinson ha de començar a operar.

En groc: traçat definitiu de l'accés ferroviari al Port. En verd: traçat carrer 4 que volia fer el Port. En vermell: recinte de Mercabarna