Mercabarna, capejant la crisi

Tots sabem que la crisi econòmica està colpejant amb força sectors com el de la construcció i l’immobiliari i, de retruc, d’altres activitats com l’automobilística o la restauració. D’altres sectors estan patint també aquesta resecció econòmica però estan mostrant una major solidesa. Aquest és el cas del sector alimentari i, en concret, el de la distribució de producte fresc. En aquest cas, Mercabarna esdevé un bon termòmetre per determinar l’estat de salut d’aquest sector. Malgrat que les xifres de tancament de 2010 han mostrat descensos moderats en la comercialització i que les empreses del recinte viuen moments d’incertesa, Mercabarna i les 700 empreses del seu recinte han seguit demostrant el seu dinamisme.

L’Antonio Jiménez és un dels directors de Frutas Tony, empresa de distribució de fruites i hortalisses ubicada a Mercabarna que proveeix una vuitantena de supermercats i botigues pròpies. Tot i estar en plena crisi econòmica, aquesta firma ha tancat el 2010 en números positius. “El nostre sector s’està salvant de moment. Crec que estem aguantant perquè el consumidor associa menjar fruites i hortalisses a una cosa necessària per mantenir una dieta sana”, apunta Jiménez. Està clar que si el consumidor ha d’optar per eliminar productes de la seva llista de la compra els darrers en sortir-ne seran aliments com les fruites, les verdures, la carn o el peix. Però, tot i això, durant l’any passat el fre generalitzat en el consum també va acabar tenint el seu impacte en l’àmbit dels productes frescos. Així ho expressa el peixater Josep Lluís Gil, propietari de parades en diferents mercats municipals i comprador diari del Mercat Central del Peix de Mercabarna. “Els nostres clients gasten menys. Abans per fer una paella gastaven 30 euros, ara en gasten 10”, explica Gil. A més, assegura que els clients “vénen a comprar amb unes idees molt prefixades i és molt difícil temptar-los amb d’altres productes”.

Aquesta situació s’ha traduït a Mercabarna en una disminució, moderada, dels volums globals de comercialització al llarg de 2010. En el cas del Mercat Central de Fruites i Hortalisses aquest descens ha estat d’un 7,5%, mentre que en el Mercat Central del Peix ha estat d’un 3%. En canvi, l’Escorxador ha mantingut la seva activitat i ha produït les mateixes tones de carn que al 2009. Una dada molt positiva, més si tenim en compte que, tal i com afirma el gerent de l’empresa càrnia especialitzada en vaquí i oví Carns Catalana-Pallejà, José Cánovas, “hem de competir amb d’altres carns que són més econòmiques i que, arran de la crisi, s’han imposat entre els consumidors, especialment el pollastre”.

Però, sense dubte, un dels sectors de Mercabarna que està patint de manera més acusada la crisi econòmica és el de la flor i és que, no oblidem, que els productes que s’hi comercialitzen no són de primera necessitat.

Més producte de proximitat
Un dels efectes derivats de l’actual conjuntura econòmica i que s’ha percebut de forma significativa durant el 2010 ha estat la reducció del volum d’importacions. El motiu principal ha estat el preu d’aquests productes que, generalment, són més elevats per tots els costos logístics que comporten. L’exemple el posa l’empresa majorista Fruits Ràfols que, amb l’objectiu de estalviar despeses, ha importat menys fruites. “Hem buscat la manera d’optimitzar els costos en transports i, per això, al llarg de l’any hem importat menys per avió i hem decidit comercialitzar productes més propers”, corrobora el responsable de la firma Eduard Ràfols.

Tot i que Mercabarna continua sent un dels principals receptors de productes d’arreu del món, abans de la crisi, el volum de fruites i hortalisses importades era d’un 38,6%, mentre que, el 2010, aquest percentatge ha baixat un 4%. Més evident és el cas del Mercat Central del Peix, on els productes importats suposaven al 2007 la meitat de tot el que es venia i aquest any han disminuït la seva presència al Mercat un 7,5%.

Imaginació al poder
En xinès la paraula crisi té un altre significat més enllà del que tots coneixem. Crisi significa oportunitat. I això és el que molts empresaris han vist en aquest període. Una oportunitat per encetar nous projectes i apostar per promoure línies de negoci que ja tenien en marxa. Vies alternatives, més enllà de reduir marges comercials i ajustar preus, que els estant permetent mantenir-se en aquests temps complicats.

Un exemple és l’empresa de comercialització de peix Consignaciones Aixa e hijos que han vist en l’exportació una bona manera de conservar els volums de venda. Ho explica el seu gerent, Jaume Pijoan, que afirma que “hem treballat més en les línies d’exportació que ja teníem i hem ampliat el nostre radi d’acció a d’altres països de l’arc mediterrani”.

D’altres, com l’empresa de servei a la restauració Guzmán Gastronomia ha decidit obrir-se a un nou segment de negoci i incorporar les col·lectivitats (hospitals, presons, centres per a la gent gran, etc.) a la seva cartera habitual de clients, restaurants i hotels d’alta gamma.Així ho va explicar el seu director general, Joaquim Arasanz, en el marc d’una de les jornades del Pla de Dinamització del Clúster Foodservice que s’estan celebrant a Mercabarna durant aquests mesos.


També hi ha qui ha apostat per incorporar nous productes a la seva oferta habitual. És el cas de la firma de Mercabarna-flor Flors Catalunya. Tal i com explica el seu responsable, Toni Parra, “aquest any hem començat a vendre planta. Això m’ha permès oferir el servei de transport a domicili a més clients, ja que em fan comandes més grans i així em surt a compte donar-los aquest servei”, explica l’empresari.
Tenir esperit emprenedor en els temps que corren no sembla una tasca fàcil i, fins i tot, algú podria pensar que ampliar instal·lacions, bé per sumar més clients o bé per donar valor afegit al producte, avui en dia és un projecte arriscat.

Malgrat això, hi ha hagut empreses que durant el 2010 han decidit guanyar espai dins de Mercabarna. Un exemple és Frigorífics Ferrer, firma de distribució de peix fresc i congelat per al canal foodservice, que s’ha ubicat en un dels frigorífics del recinte. O, d’altres empreses que ja tenien seu a la Unitat Alimentària i que han reservat espais dins del Multiservei III, la gran nau de Mercabarna que està a punt d’inaugurar-se en els antics terrenys que ocupava el Mercat Central de la Flor i que servirà per albergar noves empreses.

Les empreses de serveis
Mercabarna aglutina en el seu recinte una gran varietat de firmes de serveis, per a empreses i usuaris, el funcionament de les quals va molt lligat al comportament de les pròpies companyies. Per això, establiments com l’òptica, els restaurants, la benzinera o les empreses de compra-venda de vehicles industrials reconeixen haver patit descensos en les vendes durant l’any.

Tot i això, qui més qui menys, ha buscat fórmules per capejar la tempesta, fent ofertes, rebaixes i mantenint preus. “Per primera vegada en 17 anys he obert a l’agost”, apunta el Francisco Villalba, encarregat del quiosc, “així he compensat les vendes de l’any, que han estat fluixes. Ara la gent s’ho mira molt, fins i tot per comprar una bossa de pipes!”. De portes en fora, assegura la responsable de l'estanc, Núria Serena, en el seu sector la cosa està molt pitjor. Per això, manté que Mercabarna és “un puntal bo” perquè aquí, afirma, “encara es mouen diners”.

El Mercat Central de Fruites i Hortalisses de Mercabarna va comercialitzar 1.039.294 tones de productes durant el 2010
Al llarg de l'any passat, es van vendre un total de 81.385 tones de productes al Mercat Central del Peix