Joaquim Arasanz: "El clúster foodservice ens obligarà a reflexionar a llarg termini"

Entrevista a Joaquim Arasanz, director general de Guzmán Gastronomia

Expliqui’ns, què fa la seva empresa?
Som proveïdors del canal foodservice. Oferim prop de 4.000 referències. La nostra especialitat són les fruites i hortalisses, però també tenim productes refrigerats (formatges, làctics, etc.), en conserva (olis, arrossos, sucres, etc.), congelats (fruites, pastes, purés, etc.), quartes gammes, a més de pa artesanal. Fem més de 30 rutes per cobrir Catalunya i 8 des de Madrid per cobrir la resta d’Espanya.

Com és el seu client?
El nostre client és el segment mitjà i alt del canal. És a dir, restaurants independents de carta i gastronòmics, cadenes de restauració, hotels de 4 i 5 estrelles i càterings de gamma mitjana i alta. Des de 2009, també ens adrecem a les col·lectivitats, empreses que serveixen a hospitals, centres de dia, menjadors d’empresa, etc.

Com valora l’aposta de l’Associació Clúster Alimentari de Barcelona i ACC1Ó per dinamitzar el clúster foodservice de Catalunya?
És una bona iniciativa que ens obliga a reflexionar a mig i llarg termini. De tot això crec que sorgiran projectes que poden ser molt interessants i que ens ajudaran a adoptar estratègies guanyadores de futur. Més, en un moment en què la crisi ens ha fet plantejar coses.

Per exemple?
Nosaltres, arran de la crisi, vam decidir obrir-nos a un altre segment del canal: les col·lectivitats. El nostre client tradicional, la restauració de gamma mitjà-alta, és especialment sensible a les fluctuacions econòmiques i pateix més els efectes de la crisi. Per això, vam apostar per adreçar-nos a aquests nous clients, que són més resistents als cicles econòmics, t’asseguren uns volums de vendes i la seva demanda és més previsible.

Quins projectes poden sorgir en el marc del clúster? 
Per exemple, en temes de recerca, desenvolupament de nous productes, logística, sobretot a l’hora de compartir transports, o per fer estudis i conèixer millor les demandes dels clients. Però, especialment, crec que el clúster i, en concret, les jornades que s’estan fent a Mercabarna dins del Pla de Dinamització, ens servirà per detectar cap a on anirà el sector en el futur.

Com veu l’opció de cooperar amb d’altres empreses?
Depenent dels interessos de cada empresa i del projecte en qüestió pot ser molt positiu. De fet, nosaltres ja tenim alguna experiència en aquest camp. Compartim camions amb l’empresa Companyia General Càrnia, ubicada també a Mercabarna, per portar productes a l’àrea de Girona. Això ens ha permès augmentar la nostra presència en aquesta zona. Crec que en això de cooperar les empreses que comercialitzem producte fresc ja tenim molt de guanyat.

A què es refereix?
Treballem amb un producte que ens obliga a un nivell d’exigència i de servei molt elevat. Per tant, comptem amb un punt de partida molt bo per encetar reptes conjunts. Per exemple, creant la figura d’un gestor comercial integral que assessori i resolgui les problemàtiques del restaurador en temes de fruites i hortalisses, carn o peix. És a dir, donar-li solucions al client per sobre del producte.

Com veu el futur del sector?
Penso que els proveïdors ens haurem de fer més grans per cobrir les demandes d’uns clients, com les cadenes de restauració i hoteleres i les col·lectivitats, que cada vegada s’estan fent més grans i que demanden proveïdors d’àmbit nacional i amb un gran ventall de productes.

I la restauració independent?
És difícil de predir, però amb la crisi, haurem de potenciar el servei al client, millorant l’atenció telefònica, el servei logístic i ampliant la nostra gamma de productes, això sí, sense perdre la nostra especialització.

Joaquim Arasanz, director general de Guzmán Gastronomia