Ana Sancho: "La solidaritat de les empreses de Mercabarna és cabdal"
Entrevista a Ana Sancho, directora del Banc dels Aliments de Barcelona
Quins reptes s’ha marcat en aquesta nova etapa?
Donada la situació actual, hem de seguir amb la tasca de difusió del Banc iniciada l’any passat i buscant maneres de recaptar més aliments. No tant perquè la solidaritat hagi disminuït molt, sinó perquè la demanda no para de créixer.
No es veuen brots verds...
Nosaltres no en veiem! El juny hem homologat 25 noves entitats benèfiques perquè puguin rebre aliments del Banc, i ja en són 300. En total, es beneficien dels aliments que recollim unes 104.000 persones al mes, però al gener de 2009, n’eren 56.000, així que hem duplicat els beneficiaris. És molta gent!
Els “rostres” d’aquests beneficiaris han canviat molt amb la crisi?
Sí. Des de 2008, s’han triplicat les famílies autòctones, en les quals un o dos membres s’han quedat a l’atur i han d’afrontar importants càrregues econòmiques com hipoteques, crèdits, ...
Davant d’això, que poden fer des del Banc?
Per a nosaltres seria un èxit repetir els mateixos quilos d’aliments per persona que vam repartir el 2009. I, per assolir-ho, hem començat a treballar en una nova línia. Establir acords de col:laboració amb les empreses, perquè no només donin excedents, sinó que ens facin aportacions mensuals continuades.
Fa un any, es va fer una campanya entre les empreses de Mercabarna per augmentar les donacions, amb un resultat positiu. Encara duren els efectes?
Gràcies a la campanya van augmentar les donacions. Enguany seguim amb un augment de la recaptació respecte al mateix període de 2009, però des de maig estem notant cert relaxament en les aportacions.
Per què creu que passa?
La crisi també afecta les empreses. No arrisquen tant, ajusten més la producció i tenen menys excedents. A més, en el cas dels productes frescos, també influeix el tema climàtic, d’estacionalitat... Però, sobretot, des del Banc hem de fer un esforç per informar millor els majoristes i facilitar-los les donacions.
Com?
Tenim idees com instal·lar rètols en els Mercats per recordar les empreses que poden donar al Banc. O col·locar unes “gàbies” perquè dipositin els productes i passar-los a buscar nosaltres. El que ja farem aquest estiu és obrir el magatzem de Mercabarna a l’agost, els dilluns i divendres, per a aquells que vulguin donar.
El servei de recollida parada per parada que veu posar en marxa, funciona?
Actualment, no, ja que no tenim voluntaris per fer-ho. Per això, ens agradaria comptar amb la col·laboració de persones que treballin o hagin treballat a Mercabarna, que coneguin bé l’espai i les empreses, per fer aquesta tasca.
Tenen algun projecte més en cartera?
Volem fer una acció adreçada a les empreses de la Zona d’Activitats Complementàries de Mercabarna que treballen amb congelats. Aquesta iniciativa va lligada a un projecte que estem iniciant per implantar una xarxa de fred, millorant les nostres instal·lacions, facilitant el transport frigorífic i proveint de neveres a les entitats benèfiques.
Per què són importants les donacions de Mercabarna?
El 2009, amb els aliments aportats ens vam apropar més que mai als valors del RED (recomanació energètica diària), que estableix el nivell de nutrients diaris que ha d’ingerir una persona. I és que no només volem donar menjar, sinó que volem oferir una dieta equilibrada als nostres beneficiaris. I en aquesta fita, les donacions de Mercabarna han estat vitals, ja que ens abasteixen de producte fresc, saludable i de qualitat.