S'inaugura el Centre Interactiu del Peix a Mercabarna

“Felicito els empresaris del Mercat Central del Peix, la direcció de Mercabarna i les institucions i entitats implicades en el CIP. En aquest moment de dificultats, esteu invertint en un projecte de futur, que pretén ensenyar als joves els valors de mantenir una dieta equilibrada, en la qual no hi pot faltar el peix”. Amb aquestes paraules de reconeixement, el conseller d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural de la Generalitat de Catalunya, Joaquim Llena, iniciava el seu discurs dins de l’acte d’inauguració del Centre Interactiu del Peix.

Un acte en el qual hi havia una nodrida representació institucional, entitats col·laboradores, representants de majoristes dels mercats centrals d’altres ciutats espanyoles i empresaris del sector. Tots ells van tenir l’oportunitat de conèixer de primera mà aquest innovador centre, creat “per promoure un major coneixement dels productes de la pesca, especialment entre els infants, però, també, entre les seves famílies i d’altres col·lectius com gent gran, associacions de consumidors, universitats, etc.”, explicava el president del Gremi de Majoristes, Leandre Serra. Un coneixement molt necessari, segons va indicar en la seva intervenció la secretària general del FROM, Isabel Hernández, ja que “molts nens- va dir- arriben a l’escola sense conèixer pràcticament el peix i sense l’hàbit de consumir-lo”. Per això, la importància de projectes com el CIP, “que poden ajudar a canviar aquesta situació”, assegurava Hernández.

La finalitat d’aquest projecte i la seva original presentació ha fomentat que nombroses institucions públiques (Generalitat, Fons Europeu de Pesca, Ministerio de Medio Ambiente, Medio Rural y Marino, FROM i l’Institut Municipal de Mercats) i entitats privades (la Cambra de Comerç de Barcelona, la Fundación Dieta Mediterrània, el Gremi de Peixaters de Catalunya, La Caixa, Bon Preu, Sorli Discau, la Asociación Nacional de Mayoristas de Pescado en Mercas, la Asociación de Productores Mejilloneros Cabo Cruz i el Consejo de Productos del Mar de Noruega) s’impliquin en aquesta iniciativa. Una col·laboració entre el sector públic i privat que, segons va apuntar el primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona i president de Mercabarna, Jordi William Carnes, “és una fórmula que funciona per tirar endavant iniciatives com aquesta i, més, en moments de crisi”.

El CIP, a més, neix amb la voluntat de traspassar les parets del Mercat Central del Peix i, per això, l’objectiu és que aquesta experiència serveixi de referència per a la creació d’una xarxa de Centres Interactius del Peix a diferents ciutats espanyoles.

Submergeix-te en el món del peix
En els seus 220 m2 de superfície (cedits per Mercabarna per instal·lar aquest equipament), el CIP proposa al visitant fer una capbussada per tots els espais que recorre el peix des que es pesca fins que arriba al consumidor, posant l’accent en els valors nutritius que el converteixen en un aliment indispensable en el marc d’una dieta sana i equilibrada.

La particularitat d’aquest equipament no és només el seu contingut, sinó la forma de presentar-lo. La visita al CIP és una experiència per a tots els sentits. Les olors, les textures, la vista, els sabors, els sons i els jocs interactius tenen un paper cabdal en la passejada pel centre, on els visitants podran aprendre a diferenciar les diverses formes de pescar, a conèixer les procedències dels productes pesquers, a distingir les olors del peix, a saber com netejar les espines o de quina manera es poden cuinar els productes pesquers.

Aquest intens circuit, que és fa de la mà d’un simpàtic cranc (un personatge pensat especialment per als escolars que visitin el centre), comença descobrint-nos les arts de la pesca i l’activitat que es desenvolupa en els Ports i les llotges. Seguidament, ens traslladem al Mercat Central del Peix de Mercabarna, on els visitants apreciaran la feina que fan els majoristes i els diversos orígens dels productes que passen per aquest gran Mercat.

La recreació d’una parada de peix d’un mercat municipal ens dóna la benvinguda a l’espai dedicat al comerç detallista. Aquí, a través de diversos jocs, s’explica la tasca que es desenvolupa en els punts de venda i s’incideix en aspectes com la conservació i les olors del peix i marisc. Un cop feta la compra, a la zona anomenada “El peix a casa”, s’aprendran les múltiples formes de tallar, netejar i cuinar el peix. Finalment, l’últim espai d’aquest recorregut està dedicat a la Dieta Mediterrània, els seus valors, els productes imprescindibles que confirmen la piràmide dels aliments i el paper que hi juga el peix dins d’una dieta saludable.

Campanya per fomentar el consum dels productes pesquers
El Centre Interactiu del Peix és una de les eines que integren la campanya “Creix amb el peix”, el programa educatiu que posarà en marxa el Gremi de Majoristes a partir del setembre i que s’adreçarà als escolars de 8 a 11 anys.

A banda de la visita al CIP, la campanya també constarà d’una visita a les instal·lacions del Mercat Central del Peix i a les sales de manipulació d’aquest centre que, tot i no estar en funcionament, permetrà als joves fer-se una idea de la dimensió de la feina que es fa cada matinada en aquest Mercat. També es visitarà un viver de marisc i una empresa de manipulació de peix. L’estada a Mercabarna finalitzarà amb un dinar on els escolars podran degustar diferents tipologies de peix. S’espera que uns 6.000 infants participin anualment en aquesta campanya.
Més informació sobre el CIP i la campanya “Creix amb el Peix” al web:
www.cipmercabarna.org o www.centreinteractiudelpeix.org

El president del Gremi, el conseller d'Agricultura, Alimentació i Acció Rural i el president de Mercabarna, visitant el CIP
Els assistents a la inauguració van passejar pels diferents espais del CIP