Lluís Ràfols: "Començar des de baix m'ha ajudat a aprendre l'ofici"

Entrevista a Lluís Ràfols, de Ràfols Fruits

Què fa un estudiant d’hostaleria treballant de venedor al Mercat?
Mentre estudiava hostaleria, amb 17 anys, ja venia els estius a donar un cop de mà a l’empresa. I com m’agradava aquest món, quan vaig acabar els estudis, m’hi vaig quedar.

I, per on vas començar?
De mosso a la parada. Això em va venir molt bé, perquè jo vaig arribar aquí sense tenir massa idea de com funcionava el negoci, ni dels productes. Començar des de baix em va permetre aprendre a conèixer el gènere, la seva maduració, els orígens, etc.

Com vas fer el salt de mosso a venedor? 
No va ser automàtic. Quan estava de mosso, aprofitava l’estona en què la meva tieta –que s’encarrega de la parada de la nau B– anava a dinar per posar-me a despatxar. No sabia preus ni com fer-ho, així que només apuntava les comandes. Però aquesta experiència em va servir per aprendre i agafar confiança.

I quan vas 'debutar' en solitari?
Farà un any. El meu pare em va proposar d’avançar dins l’empresa, posant-me com a un dels venedors a les parades que tenim a la nau G. Vaig acceptar el repte.

Com va anar el primer dia?
Va ser bastant complicat. Aquí si no estàs al 100% 't’enganxen' ràpid. I jo vaig pagar la meva falta d’experiència. Havia de vendre uns maduixots i a l’hora de dir el preu al client, vaig dubtar. El comprador va aprofitar la meva indecisió i quan va tocar pagar em va esbroncar dient-me que no era el preu que havia dit en un principi.

Suposo que ara ja se’t dóna millor...
El meu pare diu que sí! (riure). Vendre és més difícil del que sembla. Has de conèixer la psicologia del client. I, sobretot, has de saber com és el teu client. És a dir, coses com per exemple, a quin barri té la fruiteria, quina tipologia de client li compra, quins productes necessita... Amb tot això ja et pots fer una idea de quins productes li pots vendre i quins no.

És tot un art...
Sí, a més, molts clients et venen a comprar amb una llista. Et diuen vull això i allò altre. Un cop acaben, aquí has d’entrar tu a fer la venda i dir-los: mira, tinc aquestes pomes que estan bé de preu o emportat aquests préssecs que són de bona qualitat... Això és el realment complicat!!

En aquest any t’has fet una clientela fixa?
Sí, tinc al voltant d’una vintena de clients fixes que vénen cada dia i, d’aquests, un gruix important són immigrants.

Com és aquest client de la immigració?
Són clients que els costa comprendre la dinàmica del Mercat. Per exemple, perquè un producte un dia té un preu baix i, al dia següent, puja. Ja els pots explicar que és perquè hi ha massa oferta o perquè la qualitat d’aquell producte és més alta o més baixa... No ho veuen clar. Això els fa ser molt desconfiats i has de saber molt bé com guanyar-te la seva confiança.

Has fet algun tipus de formació per tenir més eines per seguir avançant dins de l’empresa? 
Quan vaig començar a treballar dins de l’empresa vaig fer alguns dels cursos que ofereix l’Àrea de Formació de Mercabarna, com el de carretoners i el de manipulador d’aliments. Però tinc molt clar que si vull aspirar a alguna cosa més que vendre en el passadís, m’he de preparar i estudiar. Ara estic millorant l’anglès.

Com et veus en un futur dins del Mercat?
Aquí hi veig bones perspectives, així que la meva aspiració és convertir-me algun dia en gerent de l’empresa. Ara, però, encara sóc molt jove i he d’aprendre moltes coses!

Lluís Ràfols, de Ràfols Fruits