Les empreses de Mercabarna presenten novetats a l'Alimentària
Mercabarna i disset empreses dels diferents sectors d’activitat del seu recinte no es van voler perdre una edició més de la fira Alimentària. Mercabarna, l’Ajuntament de Barcelona i l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona van participar en aquest certamen amb un estand institucional que, sota el lema “Barcelona, capital alimentària de la mediterrània”, volia destacar la importància del model, capdavanter al món, de mercats majoristes i detallistes de Barcelona, així com posar de manifest la rellevància del sector alimentari a la ciutat. La ubicació de l’estand al Pavelló de les Autonomies va afavorir que un gruix important de professionals d’arreu d’Espanya, però també d’altres parts del món, s’interessessin per conèixer l’activitat que es realitza en aquest polígon alimentari i els productes que s’hi comercialitzen.
Per la seva banda, les empreses de Mercabarna participants, repartides pels salons Intercarn, Restaurama i Multiproducte, van convertir els seus estands en petits centres de negocis per reunir-se clients habituals i donar-se a conèixer a potencials compradors. Algunes també van transformar els seus espais en aparadors immillorables per mostrar els seus productes i serveis més novedosos.
Noves solucions en producte
En alimentació fresca no està tot inventat. Com a mínim, les empreses de Mercabarna treballen perquè això sigui així. Per aquesta raó, busquen constantment innovadores solucions en producte, amb l’objectiu d’oferir respostes a les necessitats dels seus clients, especialment els del sector Horeca (hoteleria, restauració i col·lectivitats). En aquesta edició de l’Alimentària es van poder veure bones mostres d’això.
És el cas de la firma del sector del peix Barrufet Group, que presentava un nou producte de cinquena gamma de sèpia cuinada amb l’all i julivert, llesta per consumir, i amb un tractament de conservació que garanteix la seva vida comercial durant un mes sense necessitat de congelar-la. “És un producte molt còmode per al restaurador ja que només ha d’agafar la sèpia i escalfar-la”, explicava Cristina Barrufet.
En el sector hortofructícola, les innovacions més destacades en producte van arribar de la mà de la companyia Colofruit. Entre les novetats principals hi havia els aperitius de carambola i bolets deshidratats, pensats per menjar-se com un snack, i les patates en forma de got, “dins del qual es pot posar una salsa o un farcit, oferint als restauradors una fórmula força original per sorprendre els seus clients”, apuntava Mercè Colomines, gerent de vendes de Colofruit.
La firma Càrnia Puigbó Restauració també va portar a la fira novetats com les cuixes de cabrit desossades o les espatlles de garrí, productes dirigits a la restauració i que s’inclouen dins la seva àmplia oferta de quartes gammes. A més, l’empresa va aprofitar per donar a conèixer la nova línia de plats preparats, que justament ara està començant a comercialitzar.
Pensant també en donar servei al restaurador, la companyia Carns B va promocionar una nova línia de productes carnis filetejats i congelats. Segons comentava el cap de producció de la companyia, Xavier Muñoz, “amb aquest producte donem un valor afegit al nostre client d’Horeca, ja que tallar la carn amb la peça congelada assegura una millor conservació de l’olor, el sabor i la textura del producte”. Aquesta companyia, a més, va presentar un nou model d’envàs (allunyat de la imatge tradicional de safata) per comercialitzar els productes carnis en la gran distribució. “Es tracta d’un envàs que adopta la forma del producte i que resulta molt atractiu per al consumidor”, apuntava Muñoz.
Innovacions en l’envasatge
El desenvolupament de nous envasos per allargar la vida comercial dels productes és una de les línies d’innovació de les empreses del recinte.
En aquest sentit treballa l’empresa del sector del peix Frime, que presentava a la fira un innovador envàs que permet conservar el peix fins a 48 hores, de manera que el producte es pot enviar per missatgeria ràpida a restauradors de tota Espanya. També tenia novetats en aquest àmbit l’empresa especialista en embotits i salsitxes La Charcutería Alemana (Schara), amb una gamma d’envasos en atmosfera controlada que prolonga la vida dels productes i permet una millor conservació del gust i l’aroma.
Més varietat de productes i serveis
La companyia Sucarn, que importa carn de més de vint països, ha apostat ara per introduir en el mercat nacional la carn procedent d’Estats Units. Per això, a la fira, el seu producte estrella era la carn de vedell (menor de 3 anys) de la raça Agnus importada d’aquest país que, en paraules del gerent de la firma, Valentin Choya, per “les seves característiques organolèptiques fan que sigui un producte molt atractiu especialment per al sector de la restauració”.
També presentava nou producte l’empresa Productes del Cinquè Quart. En aquest cas, es promocionava un nou format de llengua pasteuritzada, producte que, fins ara, es comercialitzava en cru i ara es presentava precuinat i envasat al buit, amb l’objectiu, segons explicava Albert Garcia, d’administració de la firma, “de fomentar el seu consum entre els ciutadans”.
Mostrar l’ampliació de la seva oferta de productes va ser l’eix central de la presència de la firma Azanova dins de l’Alimentària. Aquesta empresa, especialitzada en la comercialització de peix i marisc congelat, està introduint en el seu catàleg de productes la carn congelada (peça de xai, filetejats, mandonguilles, hamburgueses, etc.) adreçada a les col·lectivitats.
Pel que fa als serveis, l’empresa especialista en bolets Laumont, va publicitar un nou servei de venda a través d’Internet de la seva gamma de productes deshidratats i en conserva .
Així mateix, en el marc de la fira també van mostrar els seus productes i serveis, altres empreses de la Unitat Alimentària com les firmes càrnies Drominia i Carns Catalana-Pallejà, l’empresa especialista en bolets Sousacamp, les companyies de distribució Makro i Miquel Alimentació, i l’empresa de transport d’aliments frescos i congelats Petit Forestier.
Demostracions culinàries
D’altres empreses del recinte van optar per presentar d’una manera “més pràctica” els seus productes. Una d’elles va ser la firma de peix Maresmar, que dins de l’estand de Catalunya- Prodeca, va oferir una demostració culinària amb els seus productes de quarta i cinquena gamma elaborats a base de marisc. El cuiner Emilio Vázquez, un xef d’aquesta empresa, va oferir nombroses idees per crear plats amb aquests ajuts culinaris. Per la seva banda, la firma càrnia Productes Cinquè Quart, també va realitzar una demostració semblant, en aquest cas mostrant diferents formes de cuinar el cap i pota.
En el saló dedicat a la innovació gastronòmica BCN Vanguardia, la firma Guzmán Gastronomia va presentar un assortit de pa d’elaboració pròpia, que tenia com a producte estrella el pa sense molla (pa de vidre), una varietat que es presenta precuinada i congelada perquè el restaurador el prepari simplement posant-lo al forn.
Col·laboració amb diversos actes
Mercabarna va ser un dels patrocinadors del Congrés de la Fundació Dieta Mediterrània, celebrat el 24 i 25 de març. En aquest marc, el responsable del Mercat Central de Fruites i Hortalisses, Josep Faura, va oferir una xerrada en la sessió dedicada als productes hortofructícoles. Faura va explicar l’evolució del comerç majorista hortofructícola dels darrers anys i va parlar de la campanya ‘5 al dia’, que des de fa 10 anys impulsen Mercabarna i el Gremi de Majoristes per promoure el consum de fruites i hortalisses entre els infants.
Per altra banda, el president del Gremi de Majoristes del Peix, Leandre Serra, va ser un dels ponents de la sessió dedicada als productes pesquers, on va ressaltar els beneficis que té el consum de peix per a la salut i va donar a conèixer el futur Centre Interactiu del Peix, una espai museogràfic que estarà ubicat al Mercat Central del Peix de Mercabarna i que servirà per promoure el peix entre la població, especialment entre els més petits.
“La España de los 100 quesos”
Mercabarna també va col·laborar amb una nova edició de “La España de los 100 quesos”, aportant les fruites i hortalisses que es van degustar en aquest espai.