2009: anàlisi del consum de fruites i hortalisses lligat a festes tradicionals

Per la tardor, castanyes i rovellons
Si tenim en compte les dades del Mercat, es pot afirmar que la castanyada de 2009 va ser tot un èxit. Durant els mesos d’octubre i novembre, es van vendre prop d’1.800 tones, el 82% més respecte la castanyada de 2008. En paraules de la direcció del Mercat, aquest significatiu augment de la comercialització es pot explicar per dos motius. En primer lloc, pel preu assequible de la castanya durant la campanya de 2009. I, en segon lloc, perquè aquesta tardor el consum d’aquest producte –tradicional del mes d’octubre – s’ha estès durant el novembre.
També han incrementat la seva comercialització, encara que de forma més discreta, els rovellons. Durant el període de setembre a desembre, es van comercialitzar 920 tones, el que suposa pràcticament el doble de tones respecte el 2007, mostrant així l’augment que està experimentant el consum d’aquest producte silvestre.

Els productes típics del Nadal baixen
Cada desembre, coincidint amb la celebració de les festes de Nadal, la pinya i el raïm blanc es converteixen en les fruites estrella del Mercat. No obstant, durant el mes de desembre de 2009, aquests dos productes han disminuït la seva comercialització respecte al mateix mes de l’any anterior. En el cas del raïm, s’ha venut el 23% menys en relació al 2008, a causa de la manca d’oferta d’aquest producte per raons climatològiques. Pel que fa a les pinyes, el descens de les vendes -del 25,7% -s’explica perquè aquest producte cada cop és menys estacional i ja es consumeix de forma habitual durant la resta de mesos de l’any.
Per altra banda, algunes de les hortalisses típiques per fer el ‘caldo’ nadalenc com són l’api i el rave rodo han mantingut les seves vendes durant el desembre, tot i que mostren una lleugera tendència a la baixa any rere any. Una tendència que, segons apunta la direcció del Mercat, es pot atribuir a una desaparició progressiva d’aquesta tradició.

La calçotada s’imposa
Un dels productes que s’està posant més de moda en els primers mesos de l’any són els calçots. Des de 2007, el seu consum ha augmentat quasi un 50%, gràcies sobretot a la major presència d’aquest producte en el sector de la restauració i a l’increment de sortides amb familiars i amics relacionades amb el consum de calçots. En total, de gener a març de 2009, es van comercialitzar prop de 9.500 tones.

Els calçots incrementen les seves vendes any rere any
A la tardor, castanyes i rovellons