Josep M. Monfort: “Volem apropar-nos a les empreses de Mercabarna”
Entrevista a Josep M. Monfort, director general de l’IRTA
Què esperen d’aquesta nova oficina a Mercabarna?
Amb aquesta oficina permanent pretenem establir una relació més fluida amb les empreses de Mercabarna i treballar, colze a colze, amb elles. I esperem que d’aquest coneixement mutu sorgeixin nous acords i projectes comuns.
Per què és important per a l’IRTA estar present aquí?
Primer, perquè Mercabarna és, amb diferència, el nucli de concentració d’empreses alimentàries més important de Catalunya. I, segon, per la seva proximitat física i implicació en el projecte Barcelona Zona Innovació (BZI) que es desenvoluparà en els antics terrenys de la SEAT i que tindrà com un dels eixos centrals l’àmbit agroalimentari. Per tot això l’IRTA, com a primera institució de recerca agroalimentària de Catalunya, havia de tenir presència a Mercabarna.
I, exactament, què s’hi farà en aquesta oficina?
En aquesta oficina cada dia hi haurà un tècnic de l’IRTA especialista en un dels sectors d’activitat de Mercabarna. Per exemple, dilluns hi haurà un especialista en fruites; dimarts, un del peix; dimecres, un de la carn; etc. Aquests professionals, amb la col·laboració de les associacions empresarials i de la direcció de Mercabarna, es dedicaran a visitar les empreses de cada sector per conèixer les seves necessitats i expectatives. A més, l’oficina serà un punt de trobada amb les firmes que desitgin reunir-se amb l’IRTA per dissenyar projectes, establir acords, etc.
De quin tipus de projectes parlem?
L’IRTA proporciona tota mena de serveis científicotecnics en matèria de recerca, innovació i desenvolupament alimentari. Així que fem acords a mida, en funció de les necessitats que tingui l’empresa.
Posi’ns algun exemple de projecte relacionat amb producte fresc?
Fa uns anys, una important empresa de distribució va decidir eliminar les carnisseries primer i, posteriorment, les peixateries dels seus establiments i oferir aquests productes envasats. Les empreses proveïdores d’aquest establiment es van adreçar a nosaltres perquè els donéssim el suport tècnic per adaptar els seus processos i tecnologia al nou format que se’ls demandava. O, per exemple, ara estem treballant en projectes relacionats amb les 4es i 5es gammes en fruites i hortalisses. En aquests casos, assessorem, sobretot, en temes com la higiene, la traçabilitat, els punts crítics, les noves tecnologies de processat, la compatibilitat entre fruites, etc. a l’hora d’usar la tecnologia.
I en el peix?
Ara estem ficats en dos projectes de futur força agosarats. Un és el desenvolupament d’un equipament que permet extreure la carn de determinats mariscs, com la llagosta, sense que quedin trossos enganxats a la closca. Treure la carn d’aquests productes en fresc i de forma manual no és fàcil i amb aquesta maquinària s’aconsegueix una rendibilitat del 100%.
Molt interessant! I l’altre projecte?
Estem desenvolupant un projecte de pasteurització en fred per pressió de productes com la cloïssa i l’ostra que permetrà eliminar els agents nocius que pot haver en aquestes espècies i que provoquen les infeccions digestives. A més, aquest sistema permetrà allargar la vida útil d’aquests productes fins a 21 dies, sense que deixin de ser productes frescos.
Imagini’s que sóc una PIME i vull fer un projecte com aquest, per on començo?
Per començar, aquest tipus d’empreses necessiten recolzament administratiu. I, això els ofereix l’IRTA. Per tant, l’empresa només ha d’expressar-nos la seva necessitat i nosaltres ho traduïm en un projecte, li fem un pressupost, li busquem el finançament, etc. Ara, a més, tot això serà molt més còmode perquè tindran l’oficina dins de Mercabarna!
Innovar té un cost elevat?
Part de la nostra feina és aconseguir ajuts, subvencions, préstecs sense interès, etc. per als projectes innovadors. Això, sumat als avantatges fiscals que la R+D té per a les empreses, fa que innovar sigui molt viable.
Aleshores, perquè les empreses no innoven més?
Sovint, el dia a dia és tan frenètic que les empreses no poden parar un moment per reflexionar sobre com volen ser d’aquí cinc anys. I, fer aquesta reflexió és molt sa per a les empreses però també per a la nostra societat, especialment perquè Catalunya necessita que el sector alimentari, columna vertebral del seu PIB, sigui sòlid ara i en el futur.
Però suposo que hi ha firmes que no innoven perquè no poden i d’altres perquè no volen...
En tots dos casos l’IRTA els pot ajudar. En el primer cas perquè donem suport a les firmes que no disposen de l’estructura necessària per abordar aquestes temes, I, en el segon, perquè part de la nostra tasca és fer veure a les empreses la necessitat d’apostar per la innovació, com una oportunitat.
I com se’ls pot convèncer?
Necessitem que les empreses que aposten per innovar serveixin de mirall a les que no ho fan. Sobretot, perquè les que van per aquesta via generalment repeteixen i ho incorporen com a sistemàtica del seu negoci. Per exemple, tenim casos d’empreses càrnies de caire familiar que des de fa 20 anys estan enllaçant projectes innovadors un darrera l’altre...
La crisi econòmica com està afectant al camp de la innovació?
Quan vaig ser anomenat director de l’IRTA, al setembre de 2008, tot just començava la crisi econòmica i una de les meves principals preocupacions era que les companyies decidissin retallar despeses en el camp de la innovació. Però, un cop tancat el 2009, puc assegurar que ha estat un bon any per a l’IRTA. Això vol dir que les empreses que ja apostaven per innovar ho segueixen fent i que hi ha de noves que han encetat aquest camí, com una forma de tenir una base sòlida en un moment complicat. I és que està clar que, en aquest món globalitzat, totes aquelles empreses alimentàries que es vulguin diferenciar amb un producte de qualitat, segur i adaptat a les noves necessitats del consum han d’innovar.