Jordi Cubells: “Afrontem la crisi amb una actitud proactiva”
Entrevista a Jordi Cubells, director general de Maresmar
Com esteu afrontant aquesta època de crisi?
Com gran part de les empreses estem travessant un moment de grans dificultats. Han disminuït les vendes, el consum... No obstant, davant d’aquesta situació, nosaltres hem decidit tenir una actitud ‘proactiva’: no ens aturem, seguim fent coses, busquem noves idees i nous negocis.
I han posat en marxa alguna mesura concreta per combatre la crisi?
Sí que és cert que hem fet un gran esforç per ser més competitius a l’hora de produir, comprar i vendre, sobretot per ajustar-nos a les necessitats actuals dels nostres clients. Però, el més important és que hem treballat i, estem treballant, per buscar noves vies de negoci que ens permetin ampliar el ventall de clients.
Ens pot posar algun exemple?
Abans de l’estiu se’ns va presentar l’oportunitat de comprar una empresa d’extracció de marisc a Escòcia, en una zona on hi ha una important producció, sobretot, d’escamarlà però també de nècora, bou de mar, llamàntol, entre d’altres espècies. Amb aquesta nova empresa, podem controlar la producció en origen, ajustant l’oferta a la demanda de cada moment. I, el més important, podem controlar directament els estàndards de qualitat del nostre producte.
I això, què els ha permès?
Ens ha donat la confiança necessària per iniciar una nova ruta de negoci, concretament a la zona del nord d’Espanya, gran consumidora d’aquests productes. Tenint aquesta nova empresa sabem en cada moment les quantitats i qualitats de varietats de marisc de què disposem. I, tot això, ens permet ser molt competitius davant les empreses que distribueixen marisc habitualment en aquesta zona.
I no li genera una mica de neguit obrir noves línies de negoci en un moment com aquest?
Si ets una empresa sòlida, tant financerament com estructural, està clar que, tot i que també passes dificultats, pots encarar amb més solvència nous projectes i aprofitar oportunitats que en un altre context no s’haguessin produït. I és que la crisi també pot ser un moment d’oportunitats.
Heu seguit apostant pels projectes que havíeu posat en marxa abans de la crisi?
Sí. Quan posem en marxa un projecte anem a totes. I, en aquest període, no només hem seguit amb els projectes sinó que el volem potenciar.
Expliqui’ns-ho
Pocs mesos abans de la irrupció de la crisi, vam engegar un nou negoci dins de l’empresa. És tracta d’una línia de productes elaborats, preparats per un cuiner de renom, que en alguns casos ja són productes llestos per consumir i, en d’altres, són ajuts culinaris. Des del seu llançament, hem treballat per introduir aquesta gamma de productes en el sector de la restauració. Però això està sent una feina lenta i difícil i, més en aquests moments. Per aquesta raó, hem decidit començar a promoure aquestes productes entre d’altres segments de mercat.
Quins?
Ens hem adonat que una bona opció és promocionar aquest producte entre el consumidor final. Per això, des de fa poc, a través de la nostra parada al Mercat Central del Peix estem introduint aquesta línia entre els nostres clients detallistes. Fins i tot, si és necessari, ens estem plantejant la possibilitat de muntar espais promocionals en els establiments detallistes o organitzar demostracions culinàries per als seus clients.
S’aprèn d’aquests moments de crisi?
Molt, perquè aprens a gestionar millor la teva empresa. En aquest temps, hem vist que podem ser més flexibles i més productius. I aquesta és la línia que no hem d’abandonar quan vinguin temps millors.