Ajuda’ls amb els teus excedents de producte fresc
L’actual conjuntura econòmica està agreujant un problema que, de fet, existeix des de sempre. És el problema de la fam. En aquest cas, no és una realitat llunyana, que només afecta a persones que viuen a l’altra punta del món, sinó que és un problema que tenim aquí a la vora, amb el que convivim a diari i afecta a persones del nostre entorn.
Des de l’estiu passat, moment en què va irrompre la crisi, entitats benèfiques com menjadors socials, parròquies, centres socials, etc. veuen com, dia a dia, augmenta el nombre de persones que acudeixen a elles a la recerca d’aliments. I és que als ‘rostres’ habituals d’aquests centres (gent gran, sense sostre, immigrants, etc), ara s’estan sumant famílies en les quals un dels seus membres (o els dos) s’han quedat sense feina i, per tant, sense recursos per cobrir les seves necessitats bàsiques.
Aquests centres ja fa temps que tenen serioses dificultats per oferir aliments a totes les persones que els sol·liciten. I això, de retruc, també està afectant a les associacions solidàries que els proporcionen aliments: la demanda creix però les donacions es mantenen igual.
És la situació en què avui es troba el Banc dels Aliments. Una fundació sense ànim de lucre que lluita contra la fam d’aquí, recuperant els aliments que no són comercialitzables (excedents de producció, defectes d’envàs, etc.) però sí que són consumibles, i els distribueix entre les entitats que ajuden a persones necessitades de Barcelona i la seva àrea metropolitana. “La demanda d’aliments s’ha incrementat al voltant del 25%. El 2008 unes 57.000 persones es van beneficiar dels aliments que dóna el Banc. Enguany calculem que seran més de 73.000”, apunta el president de la Fundació Banc dels Aliments, Antoni Sansalvadó.
El magatzem central del Banc, ubicat a la Zona Franca, és un reflex d’aquesta realitat. El degoteig de furgonetes d’entitats que venen a per aliments és continu, els prestatges on s’emmagatzemen els productes es buiden amb facilitat i, a les oficines, la feina se centra en aconseguir que més empreses agroalimentàries donin productes i, les que ja hi col·laboren, incrementin les aportacions.
Una crida a la solidaritat
Per al Banc dels Aliments, Mercabarna és un pol essencial quant a les donacions. De fet, el 18% dels aliments distribuïts per aquesta entitat provenen de les empreses del recinte. Però Mercabarna no és només important pel volum de producte que dóna ( o pot arribar a donar), sinó per la tipologia de producte. “El producte fresc és el més important per a la dieta de qualsevol persona, però és també el que ens costa més d’aconseguir. Per això, les aportacions de les firmes de Mercabarna són vitals”, assegura Sansalvadó.
No obstant, en el context actual, les aportacions es queden curtes per cobrir la demanda. Per aquesta raó, Mercabarna, AGEM i la Fundació Banc dels Aliments han posat en marxa una campanya d’informació i sensibilització entre les empreses majoristes del Mercat de Fruites i Hortalisses amb l’objectiu d’incrementar les donacions de productes excedentaris. “Fem la campanya perquè creiem que Mercabarna té un gran potencial de creixement, sobretot, per la gran quantitat d’empreses que hi ha concentrades”, assegura el president del Banc dels Aliments.
Una obra social
La campanya se centra en informar als majoristes del Mercat sobre la tasca que realitza el Banc dels Aliments, incidint en els avantatges de col·laborar amb una iniciativa d’aquestes característiques.
En aquest sentit, Casimiro Llorens, president de l’AGEM, ressalta el ‘benefici’ social que suposa aportar productes al Banc. “Explicarem als majoristes que, si enlloc tirar al contenidor o de portar al Punt Verd les fruites i hortalisses que ja no comercialitzem, però que encara estan en bon estat per a ser consumides, les donem al Banc dels Aliments estarem ajudant a moltes persones que passen fam”.
Un objectiu solidari que ja fa uns quants anys que va fer seu l’empresa de Mercabarna Frutas Amàlia, col·laboradora habitual del Banc. “Abans de malvendre o portar al Punt Verd uns productes que encara són comestibles, prefereixo entregar-ho al Banc. Fas una bona acció en un moment en què, a més, tanta gent ho està passant malament amb la crisi”, assegura el gerent de la firma, Francisco García.
Una altra empresa del Mercat que aporta productes regularment és Mollá Hermanos, “Per a nosaltres seria molt més còmode llançar el producte sobrant encara consumible al Punt Verd, que el tenim més proper que el magatzem del Banc. Però pensem que és millor que el puguin aprofitar persones que ho necessiten”, apunta el responsable de l’empresa, Ramon Mollá. Mollá explica que quan tenen fruites i hortalisses que ja no comercialitzaran truca al Banc per avisar-los i “ràpidament em diuen quan ho puc portar”. “No em suposa cap mal de cap i és un procés molt senzill”, conclou Mollá.
A més, el Banc ofereix la possibilitat de certificar les donacions per fer desgravacions fiscals i justificacions de mermes.
T’ho passem a recollir
El president del Banc dels Aliments té molt clar que per potenciar la col·laboració de les empreses, “a banda de la feina de sensibilització, s’han d’adoptar mesures per facilitar les donacions”. Per aquesta raó, a partir d’ara, el Banc passarà a recollir a les parades que ho sol·licitin les fruites i hortalisses excedentàries. Aquest servei es donarà els dimarts i divendres, de 14 a 18h. No obstant, les empreses que vulguin seguir portant els productes al magatzem del Banc, ho podran fer com fins ara, de dilluns a divendres, de 14 a 18h.
Aquesta iniciativa es valora molt positivament per part del gremi de majoristes, ja que “farà que moltes empreses que avui no col·laboren, perquè estan lluny del magatzem que el Banc té a Mercabarna, ara si que ho faran”, apunta Casimiro Llorens.
I és que, segons una enquesta realitzada per Mercabarna durant el mes de febrer entre els majoristes del Mercat, el 42% de les firmes asseguren que donarien més producte si el Banc ho passes a recollir a la seva parada. L’enquesta també revela que la proximitat al Banc dels Aliments és un factor molt important, ja que el gruix d’empreses que donen es concentren en els pavellons més propers al Banc.
De fet, a principis de maig, uns informadors de Mercabarna (les mateixes persones que van fer aquesta enquesta) passaran per les parades del Mercat explicant la campanya als majoristes.
520 tones de producte fresc l’any
El Banc dels Aliments té des de fa sis anys un magatzem, cedit per Mercabarna, dins de la Unitat Alimentària. En aquest espai, de 175 m2, es reben els productes frescos que, després, es distribueixen entre les entitats benèfiques. “La ràpida caducitat del producte fresc ens obliga a tenir una logística molt àgil. De manera que intentem que el mateix dia que tenim el producte, ja hi hagi una entitat que el vingui a recollir”.
Avui, hi ha unes 100 empreses del recinte que col·laboren amb el Banc dels Aliments, de les quals només unes 50 aporten productes de forma habitual. La resta ho fan esporàdicament al llarg de l’any. En total, es recullen unes 520 tones de producte fresc a l’any, majoritàriament de fruites i hortalisses.
De peix, actualment, les empreses del Mercat Central del Peix a través del Gremi de Majoristes (GMP) donen unes 30 tones l’any. Tot i això, aquest producte és encara una assignatura pendent. “Hi ha una predisposició molt bona – apunta el president del Banc dels Aliments -per part del gremi i de les empreses del Mercat del Peix per augmentar les donacions. El problema és que es requereix una logística de fred molt acurada per al tractament d’aquest producte fresc tan perible”.