Reptes de futur del sector majorista del peix

Uns 200 professionals del sector pesquer espanyol, entre gremis de majoristes i directius dels Mercats Centrals d’arreu d’Espanya, associacions de detallistes, proveïdors, productors, armadors, responsables de petites i mitjanes cadenes de distribució i
representants de l’administració central, van participar en el I Congrés de Majoristes de Peix en Mercas.

L’Anmape, entitat que agrupa 387 firmes de peix de 12 mercats majoristes espanyols, va delegar l’organització d’aquest Congrés en el Gremi de Consignataris Majoristes de Peix i Marisc de Barcelona i Província (GMP), en motiu del 25è aniversari del Mercat Central del Peix de Mercabarna.

En aquest Congrés, per primera vegada, es van reunir en un mateix escenari els agents implicats en la producció i comercialització dels productes pesquers, amb un objectiu: compartir experiències, intercanviar idees i buscar les receptes perquè el sector
majorista recuperi pes específic dins la cadena de distribució del peix.

I és que, en els últims 7 anys, la comercialització de peix en les mercas espanyoles ha disminuït un 14%. Actualment, els mercas comercialitzen el 56% dels productes pesquers que es consumeixen a Espanya. 

Però, per què s'està produint aquest descens? El sector majorista apunta dos factors: el creixement de noves fórmules de distribució comercial, dominades per les grans cadenes de supermercats i d’hipermercats, que disposen de canals propis d’aprovisionament, i el canvi d’hàbits dels consumidors a l’hora de comprar el peix.

Davant d’aquesta realitat, el sector majorista ha volgut donar un missatge “d’optimisme”, per això ha celebrat aquest Congrés, per afirmar que “malgrat aquests moments de dificultats, el sector aposta per renovar-se, per consolidar-se com a principal distribuïdor dels productes pesquers i per adaptar-se a les noves demandes del consumidor”, assegurava Leandre Serra, president del Gremi de Majoristes de Peix i Marisc, Fresc i Congelat, de Barcelona i Província (GMP) i vice-president d’Anmape.

“El Merca, la millor elecció”
Al llarg de tot el Congrés, el sector majorista va posar l’accent en manifestar els avantatges que comporta comprar en els mercats majoristes, ja que –afirmaven-, garanteixen la traçabilitat, qualitat, seguretat alimentària, varietat i preu.

En aquest sentit, el secretari general del mar i president del FROM, Juan Carlos Martín Fragueiro, encarregat d’inaugurar aquest Congrés, va proclamar el seu suport al sistema de distribució majorista perquè, va dir, assegura la transparència de preus i l’acompliment de les captures reglamentàries.

Seguint la mateixa línia, l’ex-director de Mercabarna, Jordi Maymó, va defensar el model de “mercas”, definint-lo com un “servei públic eficient i responsable ” i destacant les ‘economies de recinte’ que s’hi generen i que afavoreixen “la concentració de productes i serveis, les oportunitats, la col·laboració entre diferents esglaons de la cadena i entre els propis majoristes, la transferència d’innovacions, etc.”. Maymó va destacar Mercabarna, en general, i el Mercat Central del Peix de Barcelona, en particular, com un exemple d’èxit d’aquest model, la clau del qual és “el diàleg entre la direcció de Mercabarna, els gremis i les empreses del Mercat”, va afegir.

Un model que el president del Gremi de Majoristes de Peix i Marisc de Barcelona, Leandre Serra va explicar amb detall durant la seva ponència, posant l’accent en la “professionalització” del Gremi de Majoristes, cosa que ha incrementat la seva capacitat per posar en marxa nous serveis i iniciatives dins del mercat. Això, va continuar Serra, ha contribuint a situar el Mercat del Peix de Mercabarna com “un dels més avançats d’Europa”.

Intensificar la col·laboració amb els detallistes
En el Congrés es va exposar la necessitat de col·laborar de forma activa amb el sector detallista - principals clients dels mercats centrals -, perquè recuperin quota de mercat. A més es va acordar crear una escola de peixaters a nivell nacional per proveir-los de professionals. El director de Comerç i Distribució de l’Institut Cerdà i responsable d’un estudi sobre el Mercat Central del Peix de Mercabarna, Roger Gaspa, apuntava aquesta necessitat en la seva ponència: “El concepte de mercat central ha de canviar, ha d’obrir-se a nous col·lectius, assessorar els clients, millorar la imatge i la logística i promocionar els valors del mercat”.

Els nous temps així ho requereixen. Actualment, les peixateries tradicionals estan perdent pes davant la competència dels supermercats i hipermercats, uns establiments que, segons apuntava el president de l’empresa nacional Mercasa, Ignacio Cruz Roche, no fan la seva gran compra en les mercas sinó que “només van a completar la gamma de productes”.

Conscients d’aquesta realitat, el sector detallista, a través del president del Gremi de Peixaters de Catalunya, assegura que ja s’està treballant per canviar les coses. “El model de peixateria familiar està començant a ser substituït per un model més ‘empresarial’, amb negocis més grans i professionalitzats”, afirmava Guirao. I, continuava, “seria molt interessant que majoristes i detallistes treballéssim junts en molts aspectes, però especialment, per promocionar el consum del peix entre la població”.

En la mateixa línia, també, es va concloure que s’ha de treballar per dissenyar projectes orientats a penetrar de forma més activa en el sector Horeco (hostaleria, restauració i col·lectivitats).

Apropar el peix al consumidor
Una de les reflexions principals del Congrés va ser que el sector majorista no pot treballar d’esquenes a les demandes dels consumidors. I, per poder fer-ho, primer de tot s’ha de saber què necessita aquest consumidor.

En aquest sentit, el professor d’IESE, José Luís Nueno, va realitzar un ‘retrat robot’ de l’actual comprador de peix. “Parlem de gent gran, immigrants i famílies petites que a l’hora de consumir valoren el preu, la proximitat i la facilitat de compra”, apuntava Nueno. Un retrat de comprador que comparteix el president del Gremi de Peixaters, “tenim uns consumidors que cada vegada són més exigents, estan més informats i tenen una idea molt clara de què volen comprar. Busquen preu, qualitat i una bona manipulació del producte”.

Davant d’això, Nueno va aconsellar els majoristes adaptar l’oferta a aquest nou consumidor, proporcionant-li un producte envasat “en petites quantitats” i fer de forma habitual “ofertes de productes a bons preus”. A més, va animar els majoristes a aprofitar la ‘fama’ de producte saludable que té el peix per promoure les vendes i, també, a millorar la comunicació amb els consumidors, cosa que “serviria per acabar amb certs tòpics, com el que diu que el peix és un producte car”, va concloure el professor.

Així mateix, en el Congrés, els majoristes van proposar posar en marxa diferents iniciatives per augmentar el consum de peix entre la població, que actualment se situa en 39 kg, per persona i any. Entre les més destacades està la creació de la Fundació “Peix i Salut”, un projecte que implicaria a majoristes, detallistes, armadors i administració amb l’objectiu de transmetre a la societat, especialment als nens, la necessitat de consumir de forma freqüent els productes de la pesca.

Accions de futur
Durant el Congrés també es va acordar tirar endavant d’altres iniciatives pensades per millorar el futur de les mercas i del sector en general. D’una banda, els majoristes van defensar la necessitat de reestructurar els mercats. “Hem d’adaptar la realitat empresarial dels mercats centrals a la realitat del mercat. Això vol dir apostar per la concentració empresarial, cosa que ens farà més competitius”, indicava Leandre Serra.

Així mateix, es va apostar per potenciar els acords de col·laboració entre les mercas i, també, amb d’altres agents de la cadena de producció i comercialització, destinats a satisfer les necessitats dels consumidors. Bon mostra d’aquesta voluntat va ser el conveni de col·laboració signat entre Anmape i Cepesca, l’entitat que aglutina el 75% dels vaixells de pesca espanyols. Aquest històric acord permetrà, segons Leandre Serra, millorar l’intercanvi d’informació entre els dos sectors, posar en marxa accions conjuntes de promoció del peix, dissenyar nous formats de presentació del producte, entre d’altres.