Jordi Plana: “Hi ha qui viatja per veure un mercat així i, ara, el tenim aquí”
Entrevista a Jordi Plana, president de l’Associació d’Empresaris Majoristes de Mercabarna-flor (AEM)
9 de setembre de 2008
Què tal els primers dies en el nou Mercabarna-flor?
Els empresaris estem molt contents. Tot és positiu: l’espai, les instal·lacions, les condicions de treball... Encara s’han de polir coses o acabar algunes instal·lacions, però és normal tenint en compte la magnitud d’aquest mercat!
I, quines sensacions hi ha entre els majoristes?
Hi ha molta il·lusió! Aquest és un Mercat molt esperat per tots nosaltres. La majoria hem apostat fort per estar aquí. Ens hem deixat ‘cèntims’ i esforços. Però en aquest nou espai tenim una gran oportunitat per fidelitzar els nostres clients i guanyar-ne de nous.
Potser és massa aviat però, en aquests primers dies han vist cares noves?
Hem vist compradors nous però, també, antics clients que feia molt temps que no venien. Al principi penses que vénen per la curiositat de veure el nou mercat, però després veus que tornen! I això és molt positiu!
Què opinen els compradors del nou Mercat?
De moment les opinions són bones. Valoren la quantitat, varietat i qualitat de productes que hi troben. L’única crítica que ens han fet és que, tot i la bona ubicació del Mercat, l’accés últim al centre és bastant enrevessat.
En general, hi ha més oferta?
Jo diria que l’hem triplicat respecte l’antic Mercat! Tots els majoristes han portat molt de gènere, fins i tot, sabent que segurament els costarà molt vendre’l. És un esforç molt gran, però necessari si volem atraure més compradors.
Ara és necessari donar a conèixer aquesta gran oferta!
S’haurà de fer una bona promoció del Mercat, tot i que aquest sector funciona molt pel boca-orella. Hem de publicitar, per exemple, que a Mercabarna-flor tenim l’oferta de complements -en quantitat i varietat– més important d’Europa. Això és molt atractiu! Hi ha gent que viatja a d’altres països per veure una cosa així i, ara, ho tenim aquí!
Una altra aposta important és l’ampliació de l’horari del Mercat...
L’horari ha estat un dels temes més debatuts entre els empresaris. Per a molts suposa fer alguns canvis en l’estructura de l’empresa o, bàsicament, fer un canvi d’hàbits. Però, hem de tenir clar que en aquest Mercat hem d’anar a per totes i això implica ampliar l’horari.
Quin tipus de client busquen?
La majoria dels nostres clients són compradors que vénen al Mercat 2 o 3 cops per setmana des de Barcelona i rodalies, i que ja els anava bé comprar de matinada. Ara, també, ens adrecem a compradors que vénen de més lluny, amb menys periodicitat, o simplement que prefereixen comprar més tard... ‘Enganxar’ aquest client serà una feina lenta, però ha de ser constant.
Quines expectatives tenen posades en aquest nou Mercat?
Molt bones, sinó no haguéssim apostat per aquest model de Mercat. És l’únic Mercat del món que conec que està fet a mida.
Fet a mida?
A la majoria de països, s’aprofiten naus o espais lliures per ubicar la venda majorista de flors. En canvi, nosaltres tenim un edifici dissenyat per fer aquesta activitat: instal·lacions de fred per mantenir la flor tallada en òptimes condicions, llocs tancats a la zona de complements per evitar la pols o l’excés de llum o un sistema de calefacció radiant perquè les plantes es conservin millor. En definitiva, Mercabarna-flor està fet a mida de les nostres necessitats i de la dels productes que comercialitzem.