Mª José Sala: “Estem educant els consumidors del futur”
Entrevista a Mª José Sala, coordinadora de la campanya ‘5 al dia’
16 de maig de 2008
Com sorgeix la idea d’engegar una campanya com ‘5 al dia’?
Els majoristes del Mercat vèiem amb preocupació com el consum de fruites i hortalisses descendia entre la població, mentre que els productes de ‘bolleria industrial’ per als nens estaven en expansió. Per això, vam pensar que havíem de fer alguna cosa.
I la solució va ser ‘5 al dia’...
Primer vam decidir que, en lloc de fer ‘la guerra’ per separat, era millor unir-nos. Després, vam investigar què s’estava fent a d’altres països per promocionar els hàbits d’alimentació saludables. Així vam descobrir la filosofia ‘5 al dia’.
En què consisteix aquesta filosofia?
R- La idea central és educar els consumidors del futur. Es tracta de donar coneixements als infants i crear-los uns hàbits. Així quan siguin adults tindran interioritzada una manera saludable d’alimentar-se.
I com els creem aquests hàbits?
Una bona manera és oferir als nens una experiència que no oblidin mai. Per això, obrim ‘casa nostra’ i els preparem una jornada a Mercabarna, que inclou una visita al Mercat, on els infants coneixen els productes i, sobretot, els tasten!
I funciona?
Pensa que des dels ulls d’un nen de 9 anys, el Mercat és un festival de colors, sabors i olors. Aconseguim crear un ambient pedagògic ideal perquè els infants facin una immersió total en aquest món, entenguin perfectament els conceptes i no rebutgin res. De fet, en el taller de tast arrasen amb tots els productes!!!
Però la campanya és molt més que un dia...
Molt més! Tenim materials previs que donem a les escoles perquè els nens vegin què trobaran a Mercabarna, per crear-los unes expectatives. Un cop s’ha fet la visita, també els entreguem d’altres materials perquè els nens segueixin treballant els conceptes a l’escola i a casa amb els pares.
Suposo que els nens d’ara no són iguals als de fa 9 anys.
Ens hem adonat que avui els nens creixen més ràpid i que els materials són massa infantils per a ells. Per això estem renovant dels materials, especialment el disseny. També estem apostant fort per les noves tecnologies.
En quin sentit?
La campanya compta des de fa sis anys amb el web, www.5aldia.es. Aquesta eina ens permet tenir una interacció brutal amb les escoles. A més, ens obre la possibilitat d’introduir noves activitats, jocs, concursos, etc. La web té un seguiment espectacular i és un exemple de la bona acceptació que té ‘5 al dia’.
Una acceptació que ha tingut la seva traducció en un premi, no?Estem molt satisfets perquè la Asociación Nacional ‘5 al dia’ ens ha concedit un premi per la nostra feina de difusió de les fruites i hortalisses entre els infants. També és un reconeixement per ser els pioners en posar en marxa una iniciativa d’aquestes característiques a Espanya.
Amb tot això, intueixo que ja té la llibreta molt plena!
Des de principis d’any no paren de trucar escoles per reservar data per a les visites del curs vinent. Però fins l’1 de juny obrim el període d’inscripcions!! Hem de ser rigorosos i donar a totes les escoles les mateixes oportunitats.