- Mitjançant el Canal Intern d'Informació (plataforma digital), que es tracta del canal preferent per fer les comunicacions. Aquest canal és segur, confidencial, amb la possibilitat de poder fer les denúncies anònimament i garanteix la bidireccionalitat de les comunicacions.
- Per escrit, a través de correu postal dirigit al Responsable del Sistema Intern d'Informació, en la següent direcció: C/Major de Mercabarna 76, Centre Directiu 5ª planta. C.P. 08040, Barcelona.
- També es podrà fer les denúncies de forma verbal, mitjançant una reunió presencial, telefònicament o de forma telemàtica amb el Responsable del Sistema Intern d'Informació.
Sistema Intern d'Informació
Davant del ferm compromís de complir i promoure les bones pràctiques i la lluita contra la corrupció i la prevenció i detecció davant de possibles delictes i infraccions penals o administratives greus o molt greus, s'ha implantat en Mercabarna un Sistema Intern d'Informació per tal de que qualsevol persona que tingui una relació amb l'organització, i tingui constància de què s'està produint alguna conducta il·lícita a la normativa, pugui interposar una denúncia mitjançant aquest canal.
De conformitat amb el que es disposa en la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, Mercabarna disposa d'un Procediment de Gestió de les Informacions, així com d'una Política del Sistema Intern d'Informació.
Aquest Sistema Intern d'Informació inclou un Canal Intern d'Informació que permet que les comunicacions es facin de manera totalment segura, confidencial i amb la possibilitat de poder fer-ho anònimament a través de la plataforma digital on la persona informant podrà veure el seguiment de la seva comunicació.
Totes les comunicacions seran rebudes i analitzades pel Responsable del Sistema Intern d'Informació, el qual serà l'encarregat d'admetre o inadmetre la denúncia, així com de dur a terme el seguiment corresponent de la denúncia.
A continuació, es detalla com es pot fer la denúncia, les fases del procediment de gestió de la denúncia, el tractament de dades personals, entre d'altres:
Com fer una denúncia?
Què es pot denunciar?
Es poden denunciar les conductes o omissions que puguin constituir infraccions del Dret de la Unió Europea, així com aquelles que puguin ser constitutives d'infracció penal o administrativa greu o molt greu del nostre ordenament jurídic.
Quines són les fases del procediment de gestió de les informacions?
- Interposició de la comunicació.
- Avaluació de la comunicació (admissió o inadmissió de la comunicació).
- Investigació dels fets denunciats.
- Resolució de l'expedient.
Quins són els drets de la persona informant?
- Formular la denúncia de forma anònima o no anònima.
- Indicar un domicili, correu electrònic o un mitjà segur per a rebre les comunicacions sobre l'estat de la seva denúncia.
- Dret a confidencialitat.
- Exercir els seus drets que li confereix la normativa vigent de protecció de dades.
- Dret a no represàlies, sempre i quan s'actuï de bona fe.
- Dret a conèixer l'estat de tramitació de la seva comunicació.
- Dret a protecció.
Com ha d'actuar la persona informant?
- Actuar de bona fe, ja que les denúncies amb mala fe (denúncies falses) poden donar lloc a mesures disciplinàries i/o sancionadores que, si és el cas, siguin procedents.
- Aportar les dades i documents que disposi relacionats amb els fets denunciats.
- Deure de confidencialitat.
Com es tractaran les dades personals facilitades pel Sistema Intern d'Informació?
Totes les dades de caràcter personal que es facilitin a través del Sistema Intern d'Informació seran tractades de conformitat amb el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques en el que respecta al tractament de les dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, així com de conformitat amb la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals.